ایران و آذربایجان سند ساخت پل جاده ای برروی آستاراچای را امضا کردند

ایران و آذربایجان سند ساخت پل جاده ای برروی آستاراچای را امضا کردند
چهارشنبه 19 خرداد 1400 - 19:28

تفاهم نامه ساخت پل جاده ای بر روی رودخانه مرزی آستاراچای روز چهارشنبه در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی ایران به باکو به امضا رسید .

العالم - ایران

این سند همکاری را " محمد اسلامی " وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و " شاهین مصطفی اف " معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان امضا کردند .

بر اساس این تفاهمنامه امضا شده ، طرح ۴.۷ میلیون یورویی ساخت پل جاده ای بر روی رود آستاراچای با سهم هزینه ۵۰ درصد هر یکی از طرفین به صورت مشترک و به مدت ۱۲ ماه اجرا خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در پایان مراسم امضای این سند که با حضور سید عباس موسوی " سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و تنی چند از مقامات اقتصادی دو کشور بررگزار شد ، در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به این که تعاملات و همکاری های دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه های اقتصادی مختلف روز به روز در حال گسترش است ، افزود : افزایش حجم گردش تجاری و حمل و نقل و ترانزیت میان دو کشور ایجاب می کند که ما ظرفیت پایانه های حمل و نقل خود را گسترش دهیم .

اسلامی افزود : در کنار پروژه ریلی آستارا – آستارا که در حال احداث و بهره برداری است ، نیاز داشتیم یک پایانه خودرویی برای مسافرت و تجارت میان دو کشور ایجاد کنیم که اتوبان باکو – آستارا را به اتوبان آستارا – اردبیل متصل می کند .

به گفته وزیر راه و شهرسازی کشورمان با احداث این پل خودرویی بر روی رود آستاراچای با هزینه مشترک ۵۰ درصد از هر یک طرفین و با توجه به افزایش ظرفیت های حمل و نقل و ترانزیت در پایانه آستارا ، شرایط خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی فراهم می شود .

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی با اشاره به این که این کشور و جمهوری اسلامی ایران از کشورهای شرکت کننده فعال در دالان حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب هستند ، گفت : اجرای طرح ساخت پل جاده ای بر روی آستارا چای در قالب این دالان بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است .

مصطفی اف افزود : ساخت این پل جاده ای تسهیلات قابل توجهی در حمل و نقل محصولات تولید شده در ایران به جمهوری آذربایجان و از طریق آن به روسیه و دیگر کشورهای همسود ایجاد خواهد کرد و موجب گسترش حمل و نقل ترانزیتی در منطقه می شود .

وی خاطرنشان کرد ، جمهوری آذربایجان ، ایران و روسیه به توسعه دالان حمل و نقل بین المللی شمال –جنوب اهمیت زیادی قایل هستند و برای توسعه این دالان اقدامات قابل توجهی نیز انجام می دهند .

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان همچنین یادآور شد ، این کشور در حال حاضر در راستای تکمیل زیر ساختهای حمل و نقل خود در مسیر روسیه نیز اقدام می کند و در سال گذشته پل جاده ای در مرز روسیه مورد بهره برداری قرار گرفت که همه این کارها مدت زمان حمل و نقل کالا از ایران و از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه را بطور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد .

وی ابراز اطمینان کرد که اجرای این چنین طرح ها به کاهش سطح تراکم کامیون ها در پایانه های مرزی و جابجایی سریع کالاها بین دو کشور کمک خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران پس از سفر روز گذشته به جمهوری خودمختار نخجوان و بازدید از زیرساختهای حمل و نقل در مرز ایران و جمهوری آذربایجان ، وارد باکو شد و امروز ( چهارشنبه ) با " رشاد نبی اف " وزیر راه ، ارتباطات و فن آوری های پیشرفته جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد .

بازدید از بندر بین المللی " الت " در حومه باکو و پایانه آستارا از جمله برنامه های این سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان به جمهوری آذربایجان است .

ایرنا

پربیننده ترین خبرها