وزیر ارتباطات ادعای پنتاگون در باره پرتاب ناموفق ماهواره را رد کرد+ ویدیو

چهارشنبه 2 تير 1400 - 12:59

وزیر ارتباطات با رد ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات پنتاگون در خصوص تلاش ناموفق ایران در پرتاب ماهواره، خاطرنشان کرد، ماهواره پارس یک و ناهید که تمام فرایندهایشان طی شده در سازمان هوایی موجود هستند.

العالم ـ ایران ـ علمی

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماهواره پارس یک و ناهید که تمام فرایندهای پرتاب آن طی شده در سازمان فضایی موجود هستند و همچنان در حال فرایند تحویل اینها به وزارت دفاع هستیم بنابر این خبری که اعلام کرده بود که سازمان فضایی پرتاب ناموفق داشته است، مورد تایید نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد، ماهواره های ما چه ماهواره پارس و ناهید همچنان در سازمان فضایی موجود هستند و ما پیگیر هستیم که این اتفاق بیافتد و پرتاب انجام شود.

وی افزود: پس از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه برنامه فضایی ایران، با رهنمود های مقام معظم رهبری و صحبت های رئیس جمهور حول سه محور پیگیری شد.

پیش از این سی.ان.ان به نقل از مقامات پنتاگون ادعا کرده بود که ایران قرار است ماهواره جدیدی را پس از یک تلاش ناموفق، که در اواسط ماه ژوئن انجام شده به فضا پرتاب کند.

منابعی در وزارت دفاع آمریکا مدعی شده اند که داده های مربوط به تلاش های ایران از تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ها بدست آمده است. تصاویر گرفته شده توسط شرکت های تجاری Planet و Maxar نشان دهنده افزایش فعالیت در سایت فضایی امام خمینی در روزهای اخیر است.

سخنگوی پنتاگون در گفت وگو با سی.ان.ان مدعی شده بود که فرماندهی فضایی آمریكا "از تلاش ناكام" ایران در 12 ژوئن سال جاری (11 روز پیش) برای پرتاب این موشک ( موشک حامل ماهواره به فضا) آگاه است.

ایران با ماهواره بر سفیر، ماهواره امید را به عنوان اولین ماهواره ایرانی از ایستگاه فضایی پرتاب کرد و این ماهواره به مدار زمین رفت.

سوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ نیز نخستین ماهواره چند منظوره جمهوری اسلامی ایران با نام «نور» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کویر مرکزی ایران پرتاب و با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

بنابر اعلام فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه ماهواره نور که توسط ماهواره بر قاصد به فضا پرتاب شد، طی یک سال گذشته ۶ هزار بار به دور کره زمین چرخیده و ارتفاع مداری آن در حال حاضر ۴۱۰ کیلومتر است.

پیش‌بینی می‌شود عمر مداری این ماهواره که ابعاد جدیدی از توانمندی و قدرت دفاعی جمهوری اسلامی را ارتقا بخشید، یک سال دیگر هم ادامه داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها