هدف اصلی از عملیات کمین در شهر خلده لبنان چیست و چرا؟

هدف اصلی از عملیات کمین در شهر خلده لبنان چیست و چرا؟
سه شنبه 12 مرداد 1400 - 14:59

کارشناسان و تحلیل گران معتقدند که حمله به شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه در منطقه خلده در جنوب بیروت، همزمان با آغاز روند دشوار تشکیل دولت صورت گرفته است؛ دولتی که مشکلات و اختلافات موجود تا کنون مانع تشکیل آن شده است.

العالم - نظرکده

تحلیلگران سیاسی عربستان را عامل پشت پرده این حمله می دانند و معتقدند که این کشور با استفاده از عوامل و مزدوران خود در لبنان سعی در برافروختن آتش فتنه در این کشور و کشاندن مقاومت به یک فتنه مذهبی دارد.

آنها معتقدند که در آستانه نخستین سالگرد فاجعه انفجار بندر بیروت در 4 آگوست، تبلیغات و اتهامات گسترده ای علیه حزب الله در رابطه با انفجار بندر بیروت آغاز شده است و هدف از ان، برافروختن آتش فتنه در لبنان و درگیر کردن افراد یا گروه های وابسته به حزب الله در فتنه امنیتی است.

تحلیلگران معتقدند که گروه های عشایری تقریبا از دو سال پیش – به خصوص پس از آنکه ریاض پشت سعد حریری را خالی کرد - سرگرم رایزنی با سفیر عربستان در لبنان هستند. به گفته تحلیلگران عربستان به دنبال تقویت روابط خود با برخی گروه های لبنانی است که احتمال می دهد بتوانند مجری سیاست ها و نقشه های ریاض علیه مقاومت باشند.

آنها خاطرنشان کرده اند که زمانی که عربستان، سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان را در خاک خود بازداشت کرده بود، شرط اصلی اش برای آزادی او، این بود که توده هواداران جریان المستقبل به خیابان ها ریخته و آشوب و درگیری راه بیندازند اما بخشی از هواداران این جریان، مخالفت کرده و گفتند که این کار باعث شیوع فتنه در کشور می شود. ضمن اینکه عربستان پس از فراهم کردن زمینه، از توده هواداران المستقبل برای حمله به حزب الله و کشاندن آن به فتنه مذهبی استفاده کرد.

تحلیلگران سیاسی خاطرنشان کرده اند که عربستان تمام توان خود را برای کشاندن مقاومت به فتنه مذهبی به کار گرفته است. آنها می گویند که تحقیقات ثابت نکرده است که علی الشبلی، حسن غصن را به قتل رسانده است.

تحلیلگران سیاسی تأکید کرده اند که آمریکا به دنبال تشکیل دولت کوتاه مدت در لبنان آنهم فقط برای برگزاری انتخابات است و نه رفع محاصره آنهم در سایه بحران اقتصادی کنونی در لبنان. تحلیلگران گفته اند که بحران اقتصادی لبنان ناشی از عدم وجود دولت نیست بلکه حاصل تحریم های آمریکا و عملکرد این کشور در لبنان و حمایت آن از عناصر فاسد است.

از سوی دیگر رهبران جریان آزاد ملی معتقدند که آنچه که در شهر خلده واقع در جنوب لبنان رخ داده است، یک تجاوز است و متجاوزان گروهی از راهزنان بوده اند که به تشییع کنندگان حمله کرده اند و هدفشان کشاندن مقاومت به منازعات داخلی بوده است.

رهبران جریان آزاد ملی خاطرنشان کرده اند که کسانی که نتوانسته اند مقاومت را در سال های 2000 و 2006 در رویارویی نظامی شکست دهند سعی کردند از طریق فتنه های داخلی و متهم کردن مقاومت در ماجرای انفجار بندر بیروت شکست خود را جبران کنند.

این رهبران می گویند مقاومت کار را به حکومت و ارتش لبنان و دستگاه های اطلاعاتی کشور واگذار کرده و از آنها خواسته اند تا مغز متفکر این حمله در خلده را شناسایی و دستگیر کنند.

آنها همچنین بر این عقیده اند که انفجار بندر بیروت وحوادث بعدی در لبنان همگی نقشه عربستان بوده است که از سال 2017 و از وقتی که سعد حریری را در خاک خود بازداشت و مجبور به کناره گیری کرد شروع به اجرا شده است و اجرای این نقشه ارتباط دقیق و کاملی با روند سازش با رژیم صهیونیستی داشته است. رهبران جزیان آزاد ملی تأکید می کنند که ریاست جمهوری لبنان و حزب الله و رهبران آن این نقشه عربستان را هم نقش بر آب خواهند کرد.

این رهبران همچنین بر این عقیده اند که مشکل سعد حریری، سیاست های خودسرانه و مداخله بیگانگان به خصوص عربستان در دولت او بود. اما این مشکل در مورد میقاتی وجود ندارد و احتمال مداخله عربستان در کار او بسیار کم است و او قطعا در سایه طرح فرانسه برای تشکیل کابینه جدید موفق خواهد شد. در روزهای همه چیز روشن خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها