رویکردهای سیاست خارجی دولت جدید ایران چیست؟

رویکردهای سیاست خارجی دولت جدید ایران چیست؟
جمعه 5 شهريور 1400 - 14:27

پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به دولت جدید ایران، کارشناسان درباره سیاست خارجی این دولت به ویژه نسبت به منازعه با آمریکا، برجام و موضوع رابطه با کشورهای همجوار بر اساس اصل همکاری به دور از دخالتهای بیگانگان می پرسند.

العالم – نظرکده

کارشناسان معتقدند کسانی که به تغییر سیاست خارجی ایران در دولت جدید دل خوش کرده اند سخت در اشتباهند به این دلیل که این سیاست در گروی اشخاص نیست که با رفتن رئیس جمهور تغییر کند بلکه مبتنی بر اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی در زمینه رابطه با کشورهای همجوار، منطقه، جهان اسلام و جهان بوده و نشانگر روح انقلاب اسلامی است.

از سوی دیگر، سیاست ایران در زمینه ضدیت با دشمن صهیونیستی و استکبار جهانی و نیز همکاری با کشورهای همجوار و دوست و برادر در 42 سال گذشته تغییر نکرده است.

در زمینه برجام نیز ابتدا باید آمریکا سیاست خود را تغییر داده و تحریم های ترامپ و سایر تحریم های ظالمانه را لغو کند به این دلیل که برنامه هسته ای ایران، یک برنامه صلح آمیز ملی است که هرگز بر سر آن سازش نخواهد کرد در حالیکه آمریکا همواره ایران را تهدیدی برای منافع استراتژیک خود در منطقه و جهان می داند و جزو محور مقاومت است که خطری برای سلطه جویی کاخ سفید در منطقه و جهان می باشد.

همزمان، نگرانی رژیم صهیونیستی از ایران ادامه دارد به این دلیل که سیاست ایران همواره مبتنی بر حمایت از مقاومت در تمام سطوح نظامی، مادی، سیاسی و اقتصادی است که دولت جدید نیز همین سیاست را خواهد داشت.

سیاست خارجی ایران مبتنی بر حکمت، عزتمندی و مصلحت اندیشی بوده و خواهان بهترین رابطه با جهان جز رژیم صهیونیستی به عنوان اشغالگر فلسطین و آمریکا به عنوان حامی آن است.

لذا هر دولتی اعم از اصولگرا یا اصلاح طلب در ایران تشکیل شود سیاستهای خود را بر اساس منافع، حاکمیت، امنیت ملی و استقلال این کشور ترسیم می نماید.

به همین دلیل سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان با تعهد به سه اصل انقلاب اسلامی یعنی عزت، حکمت و مصلحت، سیاست خارجی ایران را پس از مشورت با شورای عالی امنیت ملی ترسیم و آن را برای مشورت در زمینه هایی مانند پرونده هسته ای یا جنگ و صلح به مقام معظم رهبری ارائه خواهند داد.

درباره گفت و گو با عربستان سعودی نیز ایران آماده چنین گفت و گویی است به همین دلیل تبلیغات سعودی علیه ایران و دولت رئیسی، نوعی جنگ روانی و نشانه اختلاف در عربستان میان مراکز تصمیم گیری و رسانه ها می باشد، چرا که عربستان می داند که برای حل مشکلاتش در یمن، سوریه، لبنان و منطقه، نیازمند برقراری مجدد رابطه با ایران است اما ایران مانند سعودی در جنگ های فرسایشی درگیر نیست پس در هر نوع گفت و گو، ایران برتر از سعودی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها