وقت کشی واشنگتن در عراق بدون توجه به بهای سنگین آن

وقت کشی واشنگتن در عراق بدون توجه به بهای سنگین آن
پنج‌شنبه 20 آبان 1400 - 22:22

در میان رهبران گروه های مقاومت عراق این اعتقاد حاکم است که ورود سازمان ملل و شورای امنیت به خط انتخابات عراق، تحت حمایت آمریکا، در واقع برای منزوی کردن گروه های مخالف حضور امریکا در عراق است.

العالم ـ عراق

برخی تحلیلگران امور عراق تاکید کردند که واشنگتن برای ایجاد اختلاف میان نیروهای شیعه در عراق می کوشد. اعتراضات به نتایج انتخابات عراق در منطقه الخضرا دلیلی بر وجود درگیری داخلی میان نیروهای عراقی نیست؛ زیرا نتایج انتخابات به نفع هیچ یک از نیروهای عراقی نبوده است. اتهاماتی که به مقتدی صدر درباره اختلافش با محور مقاومت و همکاری با واشنگتن و عربستان و امارات نسبت داده شد، صحیح نیست.

پژوهشگران تصریح کردند که مقتدی صدر خود از نیروهای شیعی عراق به شمار می آید و به این دلیل وارد یک جنگ داخلی با طرف های شیعی نخواهد شد. مقتدی صدر نمی تواند به تنهایی دولت عراق را تشکیل دهد و به دیگر نیروهای عراقی نیاز دارد. و اکثر جمعیت عراق را شیعیان تشکیل می دهند. مقتدی صدر به 165 کرسی در پارلمان نیاز دارد.

آنها افزودند: نوری مالکی 37 تا 38 کرسی در نتایج غیرنهایی به دست آورد و او نماینده محور مقاومت است. قیس خزعلی 15 کرسی داشت و دو کرسی به دست آورد. بنابراین طبق این داده ها نمی توان گفت که محور مقاومت در این انتخابات شکست خورد.

پژوهشگران تصریح کردند که محور مقاومت با قدرت تمام خود را در عرصه کشور مطرح کرد و با این اقدام واشنگتن را از هر معادله تاثیر گذار در این انتخابات و یا در عرصه سیاسی خارج کرد. سفر سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق بنا به درخواست دولت عراق، تمام ادعاها مبنی بر اینکه تهران در پس پرده حوادث عراق است، تکذیب می کند.

تحلیلگران امور عراق اظهار داشتند که دولت عراق از هیچ مسئول آمریکایی برای سفر به عراق به منظور حل مشکلات کشور درخواست نکرده است بلکه از سردار قاآنی برای این مساله درخواست کرد و این دلیل و مدرکی روشن و صریح است که تمام ادعاهای پنتاگون مبنی بر آنکه تهران در پس تمام حوادث عراق است، تکذیب می کند. در واقع این اتهام پنتاگون برای راه اندازی یک جنگ رسانه ای علیه تهران است زیرا ایران از یک نیروی بازدارندگی قدرتمندی در منطقه و جهان برخوردار است.

تحلیلگران افزودند: مصطفی کاظمی موضع ضعیفی دارد؛ زیرا هیچ نیروی سیاسی و یا حزب سیاسی در اختیار ندارد که از او حمایت کند؛ بنابراین بود و نبود او تاثیری بر مرحله فعلی و یا آتی و یا در عرصه عراق نمی گذارد. تلاش برای ترور الکاظمی مساله ای بس خطرناک است زیرا جایگاه نخست وزیر را هدف گرفته است. تلاش برای ترور کاظمی در واقع حامل پیامی بدین مضمون است که هر نخست وزیری که همگان زیر یک چتر با او توافق نداشته باشند، هیچ گاه قابل پذیرش نخواهد بود و ممکن است در معرض ترور قرار گیرد.

آنها خاطرنشان کردند که حشد الشعبی امروز به یک نیروی امنیتی تحت فرمان نخست وزیر تبدیل شده است. از حشد الشعبی خواسته شد تا افرادی را برای انتخابات معرفی کند نه اینکه نیروی سیاسی تشکیل دهد. حشد الشعبی همواره حامی عراق از داعش و یا از هرگونه تجاوز علیه عراق و ملت عراق خواهد بود.

این تحلیلگران خاطرنشان کردند که طرف های متعددی نماینده مقاومت عراق هستند و تا زمانی که تصمیم پارلمانی مبنی بر خروج تمام نیروهای بیگانه پابرجا باشد، این مقاومت مشروع باقی خواهد ماند. نیروهای بیگانه و آمریکایی در عراق اگر تا پایان سال جاری از کشور خارج نشوند، نیروهای اشغالگر محسوب خواهند شد.

پژوهشگران سیاسی اما بر این عقیده اند که هدف طرح آمریکا آن است که حشد الشعبی خارج از مراکز تصمیم گیرنده در عراق باشد. واشنگتن می خواهد که حشد الشعبی یک نیروی جنگنده در میدان جنگ باشد نه چیز دیگر. و نباید در مسائل سیاسی عراق دخالت کند. انتخابات عراق به مثابه آزمونی برای حشد الشعبی بوده است تا یک نیروی سیاسی باشد.

محققان سیاسی تصریح کردند: تلاش برای ترور نخست وزیر نوعی وقت کشی از جانب واشنگتن است تا حضور نیروهایش را در عراق تمدید کند. آمریکا پس از شکست اخیر در سوریه و یمن و لبنان دیگر خروج از عراق برایش دشوار است؛ زیرا پایگاه موثر آمریکا در منطقه به شمار می آید.

آنها افزودند: خروج نیروهای آمریکایی از عراق بر حضور امریکا در منطقه بویژه پس از شکست واشنگتن و متحدانش در یمن تاثیر خواهد گذاشت. امریکا از عراق خارج نخواهد شد و برای ماندن در این کشور اقدام به فتنه انگیزی سیاسی و یا نظامی خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها