آیا زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است؟

آیا زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است؟
جمعه 19 آذر 1400 - 22:56

پس از گذشت 10 سال از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه کشورهای عربی، کم کم شاهد بازگشت این کشور به اتحادیه هستیم. دولت های عربی تلاش هایی جدی در این زمینه دارند که حاکی از رویکرد متفاوت آنها نسبت به سوریه است. 

العالم - کشکول

به نظر می رسد نشستی که قرار است در مارس سال آینده در الجزایر برگزار شود، روابط دولت های عربی با سوریه را متحول خواهد کرد، چرا که دوره اخیر نیز شاهد شتاب عربی برای احیای روابط سیاسی و دیپلماتیک با سوریه بوده است.

پیش بینی رفع تعلیق عضویت دمشق در اتحادیه عرب برآمده از شاخص های خوش بینانه نسبت به این مسئله است، بخصوص پس از پیروزی هایی که ارتش سوریه علیه گروه های تروریستی بدست آورد و باید به این دستاورد، توافق های صورت گرفته با گروه های مسلح را هم افزود.

بدون شک بازگشت سوریه به جامعه عرب گامی قدرتمند و ضروری به سوی پایان دادن به مداخلات خارجی است که به پرونده سوریه آسیب جدی وارد کرده است. از تاثیرات دیگر این مسئله، بازگرداندن توازن و نقش از دست رفته سوریه در موضوعات مهم خواهد بود که به منزله ارزش افزوده ای بر منافع همه است.

الکساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهور روسیه در سوریه، از تغییر موضع دولت های عربی نسبت به دمشق استقبال کرد و تاثیر این گام را بر سوریه و منطقه خاورمیانه مثبت دانست.

محمد صالح بن عیسی دبیرکل معاون اتحادیه عرب به نوبه خود تاکید کرد که اتحادیه از بازگشت مجدد سوریه به نشست آتی سران دولت های عرب در مارس 2022 در الجزایر، قویا حمایت می کند.

بسیاری از دولت های عربی از جمله الجزایر، اردن، عراق، مصر و لبنان نیز حمایت خود را از بازگشت سوریه به اتحادیه کشورهای عربی، ابراز کردند.

برخی منابع مصری از تماس های غیر علنی اخیر درباره سرنوشت جایگاه سوریه در اتحادیه عرب پیش از کنفرانس عربی آتی خبر داده و گفتند دو جریان در اتحادیه عرب است نخست مصر که با بازگشت سوریه به اتحادیه موافق و دوم قطر که با آن مخالف و مانعی برای اقدامات مصر است این در حالی است که مصر اخیرا توانسته مواضع تونس و مغرب را تا حد زیادی تعدیل کند.

این منابع افزودند: قاهره در صدد قطعی کردن این پرونده است و اگر نتواند در کنفرانس آتی سوریه را نامزد کند، دستکم توافقی درباره قطعی شدن بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حاصل می شود.گفتنی است پرونده بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با شماری از روسای دستگاههای اطلاعاتی عربی در کنفرانس اطلاعاتی کشورهای عربی نوامبر گذشته درقاهره مطرح شد.

پربیننده ترین خبرها