افزایش مخالفت ها نسبت به تصمیم پارلمان لیبی برای برکناری دولت الدبیبه

افزایش مخالفت ها نسبت به تصمیم پارلمان لیبی برای برکناری دولت الدبیبه
پنج‌شنبه 14 بهمن 1400 - 19:02

مخالفت ها نسبت به تصمیم اخیر پارلمان لیبی درخصوص پایان دوره دولت عبدالحمید الدبیبه و تشکیل دولتی دیگر افزایش یافته است.

العالم ـ لیبی

انتظار می رود که برخی نامزدها برای ریاست دولت، برنامه ها و طرح های خود را در جلسه روز دوشنبه آتی به مجلس ارائه دهند و روز سه شنبه رای گیری برای انتخاب یکی از نامزدها صورت گیرد.

"العربی الجدید" آورده است که برخی منابع پارلمانی از آمادگی شماری از نمایندگان برای صدور بیانیه مشترک به منظور تعیین موضع خود در قبال تصمیم اخیر رییس پارلمان خبر دادند.

این منابع تاکید کردند که بیانیه مزبور خواهان عدم رای گیری درباره تصمیم رییس پارلمان است زیرا این تصمیم مورد تایید نمایندگان نیست و فقط اندکی از نمایندگان که به دنبال طولانی کردن دوره انتقالی هستند، آن را تایید کرده اند.

منابع یاد شده همچنین از کاهش تعداد نامزدها برای نخست وزیری به 4 نفر خبر دادند. این افراد عبارتند از فتحی باشاغا وزیر کشور پیشین، احمد معیتیق رییس شورای ریاستی دولت وفاق سابق، محمد المنتصر یک سیاستمدار لیبیایی و العارف النایض سفیر سابق لیبی در امارات.

پارلمان لیبی پیش از این از عزم خود برای تشکیل دولت جدید خبر داد. و قرار است که نامزدها در جلسه 7 فوریه آتی اظهارات خود را مطرح کنند و روز 8 فوریه یکی از نامزدها برای ریاست کابینه انتخاب شود.

برخی اعضای شورای دولت با "تک روی مجلس نمایندگان در تصمیمات سیاسی" ابراز مخالفت کرده و بر لزوم پایبندی پارلمان به توافقات سیاسی برای تداوم مشارکت میان پارلمان و شورای عالی دولت تاکید کردند.

شورای عالی دولت پیش از این در بیانیه‌ای تأکید کرد که اقدام مجلس نمایندگان برای ایجاد تغییر در قدرت اجرایی بدون برداشتن گام‌های عملی و موازی درباره اصلاح قانون اساسی و گام برداشتن به سمت توافق نهایی درخصوص نقشه راه، "نقضی اساسی" تلقی می‌شود.

از سوی دیگر "جبریل وحیده" عضو پارلمان لیبی تاکید کرد که نشست های اخیر میان کمیته نقشه راه و روسای کمیته های شورای عالی دولت برای پارلمان لیبی الزام آور نیست؛ از جمله مساله انتخاب دولت جدید و سرنگونی دولت فعلی کاملا در حیطه اختیارات مجلس نمایندگان است.

وی افزود: پارلمان تصمیم خود برای انتخاب رییس کابینه جدید در روز دوشنبه و سه شنبه آتی را عملی خواهد البته اگر نامزدها از شرایط لازم برخوردار باشند.

وحیده درباره چگونگی به رسمیت شناختن دولت جدید گفت: در صورتی که الدبیبه از تحویل قدرت امتناع کند، پارلمان روی این مساله حساب کرده که رییس جدید از غرب کشور باشد و باید از قدرت کافی برخوردار باشد تا بتواند دولت خود را بر همگان تحمیل کند.

این نماینده لیبیایی اما بار دیگر احتمال داد که الدبیبه از تحویل قدرت امتناع کند و کشور دچار چنددستگی دولتی گردد، وی افزود: قطعا مساله آسان نخواهد بود اگر برخی طرف های بین المللی از الدبیبه حمایت کنند.

"هیثم التائب" فعال سیاسی لیبیایی اما تصریح کرد: عقیله صالح رییس پارلمان بیشتر به دنبال آن است تا زمان انتخابات را به تعویق بیندازد تا مدت زمان بیشتری در قدرت بماند. مجلس نمایندگان پیش از این نیز تصمیماتی را صادر کرد که هیچ گاه عملی نشد اما هدف آنها برهم زدن اوضاع کشور بود. اینک نیز بر سر انتخابات مانع تراشی می کند تا نزاع را به عرصه دولت بکشاند.

التائب افزود: صالح و متحدانش به خوبی می دانند که طرف های داخلی و خارجی وجود دولتی دیگر را نخواهند پذیرفت زیرا تشکیل این دولت جدید به سناریوهایی منجر خواهد شد که کمترین آنها بازگشت به جنگ داخلی است.

پربیننده ترین خبرها