زمینه سازی وزیر خارجه سعودی برای سازش با "اسراییل"

زمینه سازی وزیر خارجه سعودی برای سازش با
دوشنبه 2 اسفند 1400 - 22:48

سازشکاران عرب همگی عادی سازی با رژیم اشغالگر را اینگونه توجیه می کردند که این سازش به نفع فلسطینی هاست!! و در راس این منافع تشکیل کشور فلسطین است. اما به رغم آنکه بیش از 44 سال از نخستین سازش عربی با رژیم اشغالگر می گذرد، نه تنها کشور فلسطین تشکیل نشد بلکه پس از اظهارات سران صهیونیست از قبیل بنت و گانتس مبنی بر مخالفت کامل با تشکیل کشور فلسطین خواه در حال و یا آینده، این رویا به نابودی رفت.

العالم ـ کشکول

قابل توجه آن است که کشورهایی مانند امارات و بحرین که اخیرا به سازش روی آوردند، از گانتس و بنت استقبال می کنند حال آنکه این دو با ایده مذاکره با تشکیلات خودگردان و نیز تشکیل کشور فلسطین به طور کامل مخالفند.

امروز فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که عربستان برای امضای توافق سازش با "اسراییل" موافق است اما به شرط ایجاد راه حل برای مساله فلسطین! او در گفتگو با روزنامه اسراییلی "معاریو" منافع عادی سازی را برشمرد و گفت: "ادغام اسراییل در منطقه فواید بسیاری دارد نه فقط برای اسراییلی ها بلکه برای تمام منطقه".

نکته قابل توجه آن است که بن فرحان "ابتکار صلح عربی" که عربستان بر آن اصرار و پافشاری می کرد و آن را بهترین راه حل برای مساله فلسطین می دانست، به کلی نادیده گرفت. بن فرحان می گوید: آنچه که اینک در اولویت قرار دارد ایجاد سازش است به گونه ای که اسراییلی ها و فلسطینی ها با یکدیگر بنشینند و مذاکرات صلح صورت بگیرد. این امر ، مساله را برای تمام کشوریهایی که هنوز با اسراییل روابطی ندارد، آسان تر خواهد کرد".

در واقع وزیر خارجه عربستان اظهارات سازشکاران را تکرار می کند و این امر نشان می دهد که ریاض زمینه را برای علنی کردن روابط عربستان و "اسراییل" فراهم می کند. زیرا روابط میان ریاض و تل آویو اساسا برقرار است؛ روابط امنیتی و نظامی مستحکم میان دو طرف وجود دارد و این روابط در مشارکت عربستان و "اسراییل" در رزمایش نظامی امریکا در منطقه، همچنین مشارکت آنها در ائتلاف مقابله با پهپادها و گشودن حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای اسراییلی و سفرهای محرمانه که آخرین مورد آنها سفر نتانیاهو به عربستان و دیدار با بن سلمان است، به وضوح قابل رویت است.

گمان نمی کنیم که مسئولان سعودی به این تلاش انبوه برای توجیه سازش علنی خود با رژیم اشغالگر نیاز داشته باشند، سیاست عربستان در قبال مسائل عربی و اسلامی و بین المللی طی چند دهه اخیر و بویژه در یک دهه اخیر و پس از به قدرت رسیدن بن سلمان، تقریبا با سیاست اسراییلی ها مطابقت دارد. حمایت علنی از سازش امارات و بحرین، قرار دادن تمام جنبش های مقاومت در فهرست تروریسم در عربستان، دلایلی روشن بر اینکه سازش علنی پس از این زمینه سازی ها اعلام خواهد شد؛ بنابراین اساسا لزومی نداشت که مسئولان سعودی مشقت سخن گفتن درباره فلسطین و ملت فلسطین و مساله فلسطین را متحمل شوند.

پربیننده ترین خبرها