انتقادات گسترده از اجلاس ریاض؛ سعودی سفیر صلح یا جنایتکار جنگی!

انتقادات گسترده از اجلاس ریاض؛ سعودی سفیر صلح یا جنایتکار جنگی!
دوشنبه 1 فروردين 1401 - 11:07

گروه‌های مختلف یمنی در آستانه برگزاری نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض بر این باورند که پذیرش مذاکره در ریاض به نوعی مشروعیت بخشیدن به تجاوز ائتلاف سعودی است.

العالم – یمن

دولت نجات ملی یمن هرگونه مذاکره با عربستان سعودی در ریاض را رد کرده است، از سوی دیگر گروه‌های مختلف یمنی معتقدند هدف عربستان سعودی از این دعوت، فرار از عواقب نقش این رژیم در کشته شدن مردم یمن و جنایت در یمن است.

عبدالمجید الحنش یکی از اعضای تیم ملی مذاکره کننده یمن به شبکه العالم گفت: "عربستان می خواهد خود را به عنوان سفیر صلح به دنیا معرفی و متجاوز و جنایتکار جنگی بودن خود را مخفی کند. سعودی ها از یک سو می گویند به دنبال صلح هستند و از سوی دیگر، محاصره ناعادلانه علیه یمن، قاتل کودکان، زنان و غیرنظامیان را متوقف نمی کنند."

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در این خصوص گفت: رایزنی‌ ریاض در ظاهر برای صلح و در باطن برای تداوم تجاوز و محاصره است، مقدمات صلح برای کسانی که خواهان برقراری آن هستند، واضح است و مردم یمن به دروغ و فریب اعتماد نمی‌کنند.

المشاط همچنین تصریح کرد، سعودی‌ها، اماراتی‌ها و منافقین خیانتکار تنها توطئه‌های آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها را اجرا می‌کنند

نصرالدین عامر، رئیس خبرگزاری یمنی "سبا" گفت: اجلاس ریاض برای متحد کردن صفوف مزدوران و منافقین برای مقابله با ما است، عربستان با بیان این که این نشست، دعوت از همه یمنی ها برای گفت و گو است تلاش می کند خود را بی طرف و پرچمدار صلح نشان دهد در حالی که یک متجاوز به کشور ماست.

صنعا ضمن اعلام رد فراخوان اجلاس خلیج فارس، بر تلاش دائمی خود برای صلح تاکید می کند و از گفتگوی صلح در هر کشور بی طرف و غیر متجاوز به یمن استقبال می کند مشروط بر این که اولویت گفتگوی صلح، اقدامات بشردوستانه باشد.

دایره انتقادات از اجلاس ریاض تنها به حکومت صنعا محدود نشد، بلکه در میان احزاب عربستان سعودی و ائتلاف آن نیز گسترش یافت که نشان می‌دهد این اجلاس احتمالا شاهد تحریم گسترده‌ای خواهد بود که ممکن است قبل از تولد محکوم به مرگ شود.

پربیننده ترین خبرها