تلاش شورای عالی ریاستی لیبی و سازمان ملل برای خروج این کشور از بحران

تلاش شورای عالی ریاستی لیبی و سازمان ملل برای خروج این کشور از بحران
سه شنبه 21 تير 1401 - 18:39

شورای عالی ریاستی لیبی پیش از اعلام نقشه راه برای غلبه بر بن بست کنونی، رایزنی های خود را با طرف های مرتبط با بحران سیاسی در این کشور آغاز کرد.

العالم_لیبی

دفتر شورای عالی ریاستی لیبی در بیانیه ای اعلام کرد، این رایزنی‌ها در جریان دیدار عبدالله اللافی، معاون رئیس پارلمان با عقیله صالح رئیس پارلمان در دفتر کارش در شهر القبه در شرق لیبی و با همراهی نمایندگان المبروک الخطابی و ایمن سیف النصر صورت گرفت.

اللافی این دیدار را مثبت توصیف کرد و در صفحه فیس بوک خود نوشت که با صالح، چندین موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده است که مهمترین آنها نحوه رسیدگی به نکات بحث برانگیز پیش نویس قانون اساسی است.

این نماینده پارلمان لیبی افزود: ما بر لزوم وجود یک دولت واحد که بتواند قانون اساسی و نیز برگزاری انتخابات را به خوبی اجرا کند، تاکید کردیم. همچنین بحران های ناشی از کمبود برق و سوخت را مورد بحث قرار دادیم که بر زندگی شهروندان تأثیر منفی گذاشته است. در ادامه بر درخواست رئیس مجلس نمایندگان مبنی بر بررسی دلایل واقعی این چالش‌ها تاکید کردیم.

گفتنی است؛ سه‌شنبه گذشته، شورای عالی ریاستی اللافی نماینده پارلمان را موظف کرد تا رایزنی‌های فوری با احزاب سیاسی برای دستیابی به اجماع در مورد جزئیات نقشه راه انجام دهد که مراحل انتقالی زودتر به پایان رسد و توافق کامل درباره چارچوب قانون اساسی و برگزاری انتخابات در یک بازه زمانی مشخص حاصل شود.

از سوی دیگر، استفانی ویلیامز، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور لیبی، گفت که هیئت اعزامی سازمان ملل به دفاتر خود در لیبی پیشنهاد کرده است که نقش میانجی بین دولت وحدت ملی به ریاست عبدالحمید الدبیبه و دولت تعیین شده از سوی مجلس نمایندگان به ریاست فتحی باشاغا ایفا کنند.

شایان ذکر است فتحی باشاغا، نخست‌وزیر تعیین شده از سوی پارلمان طبرق در شرق لیبی است.

ویلیامز روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه الشرق خاطرنشان کرد که جلسات بررسی قانون اساسی بین مجلس نمایندگان و دولت، در قاهره آغاز شد و در پایان ژوئن گذشته به ژنو منتقل شد و قبل از عید قربان رؤسای دو مجلس لیبی، عقیله صالح و خالد المشری گرد هم آمدند و بر رفع نیازهای مردم لیبی، برطرف کردن وخامت اوضاع معیشتی و به تعویق افتادن انتخابات تاکید کردند.

ویلیامز در مورد موضع امنیتی در مورد درگیری بین دو دولت دبیبه و بشاغا اظهار داشت: سازمان ملل، دولت ها را به رسمیت نمی شناسد و این هیأت، هیچ موضع رسمی اعلام نکرده است که ما به آن اشاره کنیم.

ویلیامز بار دیگر بر رد خشونت تاکید کرد و لزوم حفظ توافق آتش بس را یادآور شد. همچنین از همه احزاب سیاسی در لیبی خواست تا به خواسته های مردم لیبی گوش دهند و برای پیشبرد روند سیاسی و برگزاری انتخابات، بر اختلافات غلبه کنند.

وی درباره تلاش‌های خود در دوره آتی گفت که سازمان ملل پیشنهاد میانجی‌گری برای تکمیل روند قانون اساسی و بازگشت به نقشه راه انتخاباتی را مطرح کرده است و ضروری است که جامعه بین‌المللی، کشورهای منطقه و اتحادیه کشورهای عرب از این روند برای نزدیک‌تر کردن لیبیایی‌ها و دستیابی به آشتی ملی حمایت کنند.

پربیننده ترین خبرها