گزارش العالم از جنگ رسانه ای علیه ایران با «روایت های ساختگی»

چهارشنبه 11 آبان 1401 - 17:27

رسانه‌ها یا صفحات مجازی در روزها و هفته‌های اخیر برای جنگ نرم علیه ایران، از روش‌های مختلفی از جمله ساخت روایات جعلی از اتفاقات جاری در ایران استفاده کرده‌اند، هرچند این نمونه‌ها تنها بخش کوچکی از صدها و حتی هزاران خبر جعلی منتشر شده توسط این رسانه‌ها است.

العالم - ایران

یکی از روش‌هایی که از این طریق استفاده می‌شود، ساختن پرونده‌های قتل یا کشته سازی، از طریق انتشار نام و مشخصات افرادی که به دلایل مختلف از دنیا رفته‌اند، به‌عنوان قربانی ناآرامی‌های اخیر است تا تصویری خشن از نیروهای امنیتی ترسیم و خشم عمومی برانگیخته شود.

به عنوان مثال، رسانه های سعودی-انگلیسی با انتشار خبر درگذشت خانم مائده جوانفر نوشتند که وی در شهر رشت در استان گیلان در شمال ایران توسط نیروهای امنیتی کشته شده است در حالی که خانم مائده جوانفر پرستار 29 ساله شاغل در بیمارستانی در رشت بود که بر اثر سانحه رانندگی در اتوبان جان باخت.

پدر خانم خوانفر نیز در مصاحبه ای اعلام کرد که دخترش به هیچ وجه در ناآرامی های اخیر حضور نداشته و در سانحه رانندگی جان باخته است. پلیس همچنین با انتشار فیلم دوربین نصب شده بر روی لباس پلیس، صحنه تصادف و حضور پرسنل آمبولانس را نشان می دهد.

سناریوی بعدی، انتشار اخبار ساختگی و جعلی درباره بازداشت شدگان در ناآرامی های اخیر است؛ به عنوان مثال، اینترنشنال متعلق به عربستان سعودی از بازداشت پرتو جغتایی عکاس ورزشی به دلیل انتشار مطالب در صفحه اینستاگرام خود خبر داد. در حالی که این خانم در صفحه خود در اینستاگرام اعلام کرد که هیچ بازداشت یا حتی ارسال احضاریه برای وی صورت نگرفته و اخبار این رسانه سعودی صرفا کذب و ساختگی است.

گفتنی است انتشار اخبار و عکس های جعلی به همین جا ختم نشد. عکس هایی از نیروهای امنیتی با هدف انتشار تصویری خشن از آنها منتشر می شوند و بازتاب گسترده ای به همراه دارند؛ به عنوان مثال تصویری در صفحات رسانه ها و صفحات اجتماعی برخی افراد مشهور، با عنوان تیراندازی نیروهای امنیتی به مردان جوان منتشر شد، در حالی که تصویر اصلی مربوط به دستگیری سارقان بانک بود که خیلی پیشتر توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها