العالم - زلال قران
با برداشت ازبخش اول آیه 8 سوره مبارکه روم :
« أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى ... »
ترجمه : (آیا در [باطن] خود اندیشۀ نکردند [که] خداوند آسمانها و زمین و آنچه را میان آنهاست، جز به حق و درستی و برای مدتی معین نیافریده است ... ).
اجزاء عالم دنیا(از کوچکترین تا بزرگ ترین آنها) و نظام کلی آن بلااستثناء تابع قانون نسبیّت عمومی بوده و ذاتاً تابع حکم تغییر و تبدیل و سیرورت و دگرگونی و مشمول قاعده مرگ و نیستی و فنا هستند، وبه شهادت آیات زیر:
1– بخش آخر آیه 39 سوره مبارکه غافر:
«... وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُالْقَرَارِ»
ترجمه: (... و سرای آخرت منزلگاه ابدی (و حیات جاودانی) است).
2– آیات 33 و34 سوره مبارکه ق:
« مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَـٰنَ بِالْغَيْبِ وَجَاءَ بِقَلْبٍ مُنِيبٍ . ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ»
ترجمه: (آن کس که از خدای مهربان در باطن ترسید و با قلب خاشع و نالان به درگاه او باز آمد. در آن بهشت با تحیّت و سلام حق در آیید که این روز دخول ابدی در بهشت جاودانی است).
عالم آخرت و اجزاء آن عالم ثبات و بقا و جاودانگی است، و از آنجا که تغییر و تبدیلی در آن راه ندارد جایگاه قرار و سکون و آرامش است.