سالروز جنایت سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران

سالروز جنایت سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران
سه شنبه 13 تير 1402 - 12:03

در چنین روزی، 12 تیر 1367، دقیقاً ساعت 10:17 صبح به وقت ایران، یک فروند ایرباس ایرانی با 274 مسافر و 16 خدمه از فرودگاه بندرعباس به مقصد دبی برخاست و دقیقا 7 دقیقه پس از پرواز با دستور شلیک فرمانده ناو جنگی آمریکایی در خلیج فارس از صفحات رادار محو شد.

العالم كشكول

این جنایت وقیح زمانی مشخص شد که ایران تصاویری از اجساد قربانیان شامل 46 مسافر غیرایرانی و 66 کودک را منتشر کرد . تصاویری از قربانیان به همراه چمدان های پراکنده آنان و بخش‌هایی از لاشه هواپیمای تکه تکه شده شناور بر روی سطح آب . تیم‌های جستجو و نجات ایرانی موفق شدند از مجموع 290 ​​سرنشین، 190 مسافر را پیدا کنند و سرنوشت 100 نفر دیگر نامشخص ماند.

از همان ابتدا مشخص بود که جنایت وحشیانه آمریکا عمدی و با برنامه ریزی و نظارت و با هدف افزایش فشار بر جمهوری اسلامی با ورود مستقیم به جبهه تجاوزگری صدامیان علیه جمهوری اسلامی در ایران انجام شده بود.

به ویژه پس از نمایان شدن نشانه های شکست متجاوزان صدام در اواخر جنگ، ناو یو اس اس وینسنس که فرماندهی آن را ویل راجرز برعهده داشت، به تازگی وارد منطقه شده بود و یکی دو روز از حضور آن در آب های خلیج فارس نگذشته بود که برای انجام این جنایت خاص به منطقه فرستاده شده بود. همه چیزهایی که درباره راجرز جنایتکار گفته شد مبنی بر اینکه وی به اشتباه دستور شلیک دو موشک به هواپیمای مسافربری ایرانی را داد با این تصور که هواپیمای جنگی است، ادعاهای نادرستی برای راه گم کردن بود. زیرا ناوچه پیشرفته و مجهز به تجهیزات و سیستم های بسیار دقیق بود و هواپیمای غیرنظامی ایرانی "ایرباس" نیز غول پیکر بود و با سرعت کم و ارتفاع پایین و در دالان هوایی پروازهای هواپیماهای غیرنظامی پرواز می کرد.

مواضع و بیانیه های آمریکایی ها پس از ارتکاب این جنایت فجیع، میزان وحشی گری و گستاخی آنها و نگاه برتری جویانه و استکباری آنها را به دیگران ثابت کرد زیرا جورج اچ دبلیو بوش معاون وقت رئیس جمهور ایالات متحده در دولت رونالد ریگان به جای عذرخواهی از مردم ایران، در دفاع از این جنایت در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت : "این حادثه در زمان جنگ رخ داد و خدمه به درستی عمل کردند. من از سوی امریکا عذرخواهی نمی کنم. برای من اهمیتی ندارد که حقیقت چیست و دولت آمریکا هرگز مسئولیت سرنگونی هواپیما را نخواهد پذیرفت و از این بابت عذرخواهی نخواهد کرد.

بدون شک این جنایت از قبل برنامه ریزی شده و در راستای اجرای دستورات مستقیم ریگان قاتل تروریست صورت گرفت، رسوایی آمریکا زمانی بیشتر به نمایش درآمد که مدال لیاقت آمریکا را به ویلیام راجرز فرمانده وینسنس و عامل جنایت داده شد و به جنایتش هرگز اشاره نشد . این مدال معمولاً در آمریکا به نیروهای نظامی به دلیل "رفتار استثنایی در انجام خدمات برجسته و دستاوردهای چشمگیر" اهدا می شود.

رئیس سابق ستاد ارتش آمریکا چهار سال پس از این جنایت، در یک برنامه رادیویی گفت : در لحظه شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایرانی، ناو آمریکایی وینسنس در آب‌های منطقه ای ایران بوده که اطلاعات بیشتری در مورد حرکت ناوچه ، و مأموریت آن در اختیار قرار می دهد.

دنیا در آن زمان به دلیل نفوذ و قدرت استکبار آمریکا در مجامع بین‌المللی، قوانین بین‌المللی، شورای امنیت، دیوان بین‌المللی دادگستری و حتی سازمان هواپیمایی بین‌المللی را نادیده گرفت و فقط برای قربانیان ابراز تأسف کرد. اما با همه اینها، روزی خواهد رسید که مردم جهان و نه تنها مردم ایران ، از رژیم جنایتکار آمریکا انتقام جان میلیون ها نفر با هدف غارت اموال و ثروتشان توسط نیروی نظامی وحشی این کشور را خواهند گرفت، و کشورهای دیگر ، علیرغم ناتوانی و ضعف فعلی ، به شدت به آمریکا ضربه خواهند زد.

پربیننده ترین خبرها