ضرب الاجل شورای نظامی نیجر برای خروج نظامیان فرانسوی

ضرب الاجل شورای نظامی نیجر برای خروج نظامیان فرانسوی
چهارشنبه 8 شهريور 1402 - 22:02

شورای نظامی نیجر برای خروج نظامیان فرانسوی از این کشور ضرب العجل تعیین کرد.

العالم - آفریقا

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، شورای نظامی نیجر اعلام کرد که نظامیان فرانسه تا سوم سپتامبر فرصت دارند که خاک این کشور را ترک کنند.

شورای نظامی نیجر که پس از کودتا قدرت را در این کشور به دست گرفته، جمعه شب با انتشار بیانیه‌ای به سفیر فرانسه ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک نیجر را ترک کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز در واکنش به تعیین ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته برای خروج سفیر این کشور از سوی کودتاچیان نیجر، اعلام کرد که آنها صلاحیت چنین درخواستی را ندارند و این درخواست تنها باید از سوی مقامات قانونی منتخب نیجر صورت بگیرد.

درپی این مخالفت پاریس، شورای نظامی نیجر این کشور را تهدید به اخراج سفیر با استفاده از زور کرد.

«أمادو عبدالرحمن» سخنگوی شورای نظامی نیجر در سخنانی در این باره گفت: سفیر فرانسه باید هرچه سریع‌تر و به شکل فوری از نیجر خارج شود و در غیر این صورت ناگزیر به استفاده از زور درباره او خواهیم شد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری "محمد بازوم" رئیس جمهور این کشور را به اتهام فساد، همدستی با غرب و بی تفاوتی به فقر برکنار کردند و درخواست‌های سازمان ملل متحد، کشورهای غربی و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) برای بازگرداندن او را رد کردند.

آنها در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند و همچنین در ششم مرداد ماه "ژنرال عبدالرحمن چیانی" را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

پس از اینکه کودتاچیان نیجر از ضرب‌الاجل جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) برای بازگرداندن رئیس جمهور برکنار شده این کشور سرپیچی کردند، رهبران این بلوک اقتصادی و سیاسی روز ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) برای بحث در مورد گام‌های بعدی دیدار کردند.

به گزارش ایرنا، اکوواس همراه فرانسه و برخی کشورهای غربی دیگر از جمله آمریکا پیش از این کودتا در نیجر را محکوم و تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی بر این کشور اعمال کرده و همچنین بر روی یک برنامه اقدام نظامی احتمالی در صورت عدم آزادی و بازگرداندن بازوم به توافق رسیده است.

یک روز پس از آنکه همسایگان نیجر، مالی و بورکینافاسو گفتند هرگونه مداخله خارجی برای بازگرداندن دولت سرنگون شده به منزله اعلام جنگ تلقی می‌شود، فرانسه بارها اعلام کرده است که آماده انجام حمله نظامی به مستعمره سابق خود است و حتی آماده تخلیه صدها شهروند فرانسوی و اروپایی از نیجر شده است.

پربیننده ترین خبرها