آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن بصره - شلمچه/ نخست وزیر عراق و معاون اول رئیس جمهور در نقطه صفر مرزی دیدار کردند

آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن بصره - شلمچه/ نخست وزیر عراق و معاون اول رئیس جمهور در نقطه صفر مرزی دیدار کردند
شنبه 11 شهريور 1402 - 11:50

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق امروز (شنبه) با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن بصره - شلمچه در نقطه صفر مرزی دیدار کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره، امروز (شنبه) در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق در نقطه صفر مرزی آغاز شد.

نخست وزیر عراق به همراه «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران از فرودگاه بصره به وسیله یک فروند بالگرد عازم نقطه صفر مرزی با ایران شد و با معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

نخست وزیر عراق و معاون اول رئیس جمهور کشورمان سپس به طور جداگانه سخنانی را در آغاز مراسم عملیات اجرایی پروژه راه آهن بصره - شلمچه درباره همکاری های دوجانبه و اهمیت این پروژه ایراد کردند.

«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق در این خصوص گفت: پس از تایید وزارت حمل و نقل عراق و استانداری بصره، مراحل مقرر در مصوبه (۲۳۳۳۳) هیات وزیران مربوط به اجرای خط ریلی پروژه بصره - شلمجه تکمیل شد و امروز کلنگ عملیات اجرایی این پروژه حیاتی حمل و نقل مسافر و زائران بین عراق و جمهوری اسلامی ایران بر زمین زده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه مقدمه ای بر پروژه های حمل و نقل راهبردی است که عراق و کشورهای همسایه را به هم پیوند می دهد، افزود: دولت برای اجرایی شدن این پروژه که پس از سالیان متمادی بر روی آن بحث و بررسی شده اما اجرایی نشده بود، تلاش کرد.

دیدارسخنگوی دولت عراق این پروژه را یکی از پروژه های مهم حمل و نقل در منطقه دانست و افزود: این پروژه همچنین در زمنیه انتقال مسافران و زائران از کشورهای آسیای میانه به عراق، بصورت موثر کمک می کند.

راه‌آهن شلمچه به بصره پروژه‌ای است که نزدیک به ۴۰ سال حتی زمان جنگ تحمیلی علیه ایران درباره آن بحث می‌شد، اما مذاکرات ساخت آن حتی بعد از جنگ هم به جایی نرسید و اکنون در سایه افزایش تعاملات منطقه‌ای هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای این پروژه هستند.

پیش از این مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل‌و نقلی، توافق ساخت این مسیر ریلی بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوسته است.

اتصال خطوط ریلی ایران به عراق و امتداد آن تا دریای مدیترانه علاوه بر جهش فوق العاده در تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور، سایر کشورهایی که در شرق جهان قرار دارند، می‌توانند از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه دسترسی پیدا کنند؛ همچنین این خط پس از راه‌اندازی در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصاً در شهرهای زیارتی نجف و کربلا می تواند نقش ویژه‌ای داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها