ملاقات نخست وزیر مجارستان با ترامپ در آمریکا بدون دیدار با بایدن

ملاقات نخست وزیر مجارستان با ترامپ در آمریکا بدون دیدار با بایدن
شنبه 19 اسفند 1402 - 13:09

ان‌بی‌سی نیوز آمریکا از دیدار «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان با «دونالد ترامپ» در اقامتگاه شخصی وی در فلوریدا خبر داد و نوشت: نخست‌وزیر مجارستان در این سفر با مقامات کاخ سفید هیچ ملاقاتی نداشت.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، سفر نخست وزیر راست گرای مجارستان به آمریکا و میزبانی رئیس جمهوری سابق آمریکا از وی در اقامتگاهش در فلوریدا بدون دیدار با مقامات ارشد کاخ سفید بسیار غیرمعمول است.

به گزارش این شبکه خبری آمریکایی، دیدار ترامپ با اوربان در روز جمعه با انتقاد سریع جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روبرو شد.

گفته می شود دو طرف در مورد طیف وسیعی از موضوع ها از جمله اهمیت مرزهای قوی و امن در دو کشور گفت و گو کردند. کارزار انتخاباتی ترامپ نیز تصاویری را از دیدار این دو چهره منتشر کرده است.

اوربان که علاوه مقاومت در برابر گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کمک‌های اضافی به اوکراین، به دنبال تبدیل کشورش به یک «دولتی غیرلیبرال» است، به دلیل تلاش‌ها برای تضعیف دموکراسی در مجارستان با انتقادهای گسترده داخلی و خارجی روبرو است. وی همچنین به دلیل روابط نزدیکی که با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دارد، زیر تیغ انتقاد مقامات غربی است.

بایدن نیز در پی دیدار ترامپ با اوربان، در کارزار انتخاباتی خود در ایالت پنسیلوانیا از رئیس جمهوری سابق آمریکا به شدت انتقاد کرد و خطاب به حاضران گفت: «می‌دانید که او [ترامپ] امروز با چه کسی در مار-آ-لاگو ملاقات می‌کند؟ اوربان مجارستانی که به روشنی اعلام کرده است فکر نمی‌کند دموکراسی کارساز باشد.

اوربان که از سال ۲۰۱۰ نخست وزیر مجارستان است، یک روز پیش از دیدار با ترامپ، با حضور در اندیشکده محافظه کار هریتیج در واشنگتن، در حساب ایکس خود (توئیتر سابق) نوشت: «حمایت از خانواده‌ها، مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و دفاع از حاکمیت ملت‌هایمان؛ این زمینه مشترک همکاری بین نیروهای محافظه‌کار اروپا و آمریکا است.

وی همچنین از مخالفان سرسخت ارسال سلاح به اوکراین است و رویکردی به شدت ضد مهاجرت دارد، مورد توجه بسیاری از جمهوری خواهان طرفدار ترامپ است که دولت وی را الگوی ناسیونالیسم مسیحی می دانند.

کارن دونفرید که به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در امور اروپا و اوراسیا در دولت بایدن خدمت می کرد و اکنون از اعضای ارشد مرکز علوم بین‌الملل دانشگاه هاروارد است، در خصوص دیدار اوربان با ترامپ گفت: سفر یک رئیس دولت به آمریکا و دیدار با مخالف سیاسی رئیس جمهوری بدون دیدار با مقامات ارشد کاخ سفید بسیار غیرمعمول است.

به گزارش ایرنا، ترامپ نیز ماه گذشته ویدئویی را در تروث، رسانه متعلق به خود منتشر کرد که در آن اوربان از وی در طول سخنرانی در مورد وضعیت آمریکا تمجید می کرد. ترامپ نیز در سال ۲۰۲۲ و ماه ها قبل از انتخاب مجدد اوربان برای چهارمین دوره، از وی حمایت کرد.

ماه گذشته نیز هیاتی دو حزبی از سناتورهای آمریکایی برای تحت فشار قرار دادن اوربان به منظور قبول درخواست عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مجارستان سفر کردند، اما هیچ یک از اعضای دولت مجارستان حاضر به دیدار با این هیات نشدند.

پربیننده ترین خبرها