با انتقاد از رویکرد منطقه‌ای موجود در میان اعراب

مشعل: محور مقاومت باید تقویت شود

مشعل: محور مقاومت باید تقویت شود
يکشنبه 18 ارديبهشت 1390 - 08:16

خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي "حماس" خواستار کنار گذاشتن بحث جريان مقاومت و ممانعت و جريان ميانه‌روي در جهان عرب و تشکيل جريان جديد حامي مقاومت و ممانعت شد که در عين حال موضع ميانه رو مثبت و منطقي داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، مشعل در جریان دیدار با سردبیران روزنامه های مصری و نمایندگان روزنامه های عربی در قاهره خاطر نشان کرد که «ما و برادرانمان در جنبش فتح به هم نزدیک شده ایم و در کنار هم پیروزی بزرگی به نام آشتی ملی را رقم زدیم.»

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین وی در جریان صحبت های خود با خبرنگاران مصری تصریح کرد که اهتمام متقابل تمامی طرف ها مانع از بازگشت به عقب شده و به اجرای توافق آشتی کمک می کند.

این رهبر برجسته فلسطینی، رفتار و عملکرد جنبش های فتح و حماس در کنار نقش طرف مصری و عربی در زمینه نظارت بر اجرای آشتی ملی گروه های فلسطینی را مهم دانست و گفت قاهره یک گروه مصری و عربی برای نظارت بر اجرای توافق آشتی تشکیل داده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی خود از واکنش طرف صهیونیستی به آشتی ملی و احتمال از سرگیری سیاست ترور علیه رهبران فلسطینی اظهار داشت که رژیم صهیونیستی از هر راهی برای بر هم زدن معادلات و اخلال در جامعه فلسطینی استفاده می کند و هر اقدامی از سوی آن محتمل است.

مشعل درباره مرحله آتی و اینکه آیا جنبش حماس در انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان شرکت خواهد کرد و آیا طرح جامعی برای این منظور آماده کرده است؟ تصریح کرد که هنوز صحبت کردن درباره این مساله زود است و این موضوع در محافل رهبری جنبش حماس مورد بحث قرار نگرفته است.

مساله بازداشت شدگان سیاسی در کرانه باختری و تداوم بازداشت آنها نیز از دیگر مسائلی بود که تعدادی از خبرنگاران در جریان دیدار مذکور به آن اشاره کردند و مشعل نیز در این زمینه خاطر نشان کرد که بازداشت ها و احضاریه ها در کرانه باختری با روح و مفاد توافق آشتی ملی همخوانی ندارد و واقعیت این است که برخی طرف ها از توافق آشتی ملی خوشحال نیستند که البته این مساله از نظر ما غیر قابل قبول و اشتباه است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر خود به باریکه غزه در سایه شرایط ناشی از آشتی ملی گفت هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است، اما با بی صبری تمام منتظر لحظه مناسب برای سفر به غزه هستم.

لازم به ذکر است که در این دیدار سردبیران روزنامه های مهم و بزرگ مصری مانند روزنامه الاهرام، "روز الیوسف"، الاخبار، الشروق، اکتبر، الجمهوریة و المصری الیوم و دیگر رسانه ها حضور داشتند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها