چشم طمع آمريكا به گاز درياي مديترانه

چشم طمع آمريكا به گاز درياي مديترانه
سه شنبه 28 آذر 1391 - 10:18

العالم - آمریکا تلاش دارد تا با حل اختلافات گازی رژیم صهیونیستی و لبنان در شرق دریای مدیترانه بدون هیچ دغدغه ای از مزایای این حوزه انرژی برخوردار شود.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، منابع سرشار گازی در دریای مدیترانه مدت هاست محل اختلاف لبنان و رژیم صهیونیستی است؛ از سوی دیگر علاوه بر گاز اختلافات مرز دریایی نیز وجود دارد که قبرس نیز در این اختلافات حضور دارد.
"عاموس هوخشتاین"، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور انرژی به روزنامه صهیونیستی هاآرتص، گفت: آمریکا تلاش می کند تا بین لبنان و اسراییل برای حل اختلاف درباره حوزه های گاز در دریای مدیترانه میانجیگری کند.
آمریکا پیشنهاد کرده که مرز دریایی بر اساس قوانین و توافقنامه های بین المللی ترسیم شود.
از آنجایی که شرکت آمریکایی نوبل انرژی مجری انحصاری اکتشاف و تولید گاز طبیعی در دریای مدیترانه است، آمریکا تلاش می کند تا امکان سرمایه گذاری کشورهای غربی در این حوزه انرژی را بدون دغدغه های امنیتی فراهم کند.
هاآرتص افزود: مرز دریایی اسرائیل و لبنان دارای دو بخش است؛ بخش اول به طول 12 مایل از ساحل است که دو طرف در هر دو سمت آن حاکمیت دارند و بخش دوم به طول حدود 100 مایل موسوم به منطقه اقتصادی که دارای حقوق اقتصادی، اکتشاف منابع طبیعی، صیادی و غیره است.
آبهای اقتصادی پس از اکتشاف حوزه های گاز طبیعی که درآمد آن میلیاردها دلار تخمین زده شده است، باعث شده تا دریای مدیترانه با منطقه ای بسیار راهبردی تبدیل شود.
هوخشتاین و "فرد هوف" مسئول سابق پرونده لبنان در وزارت خارجه آمریکا تاکنون چند بار به اسراییل و لبنان سفر و با مقامات دو طرف گفتگو کرده اند؛ اما تاکنون نه لبنان و نه رژیم صهیونیستی به پیشنهادات آمریکا پاسخ نداده اند.
چون لبنان و رژیم صهیونیستی با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند، آمریکا نقشه راهی را به دو طرف ارائه داده که "عودید عیران" دیپلمات و سفیر سابق رژیم صهیونیستی در اردن و اتحادیه اروپا ریاست گروه اسرائیلی را برعهده دارد. 
آمریکا حتی به دو طرف اعلام کرده که نیازی نیست مذاکرات مستقیم برگزار شود و دو طرف می توانند نظر خود را به واشنگتن اعلام کنند.
لبنان در اوت 2010 موضع خود درباره ترسیم مرزهای آبهای منطقه ای اعلام کرد و رژیم صهیونیستی ادعا کرد که طرح لبنان مناطق بزرگی در جنوب خط اسراییل را شامل می شود و طرح خود را در ژوئیه 2011 اعلام کرد.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها