نویسنده و تحلیلگر سیاسی سوری تبیین کرد؛

3 ویژگی طرح ایران برای حل بحران سوریه

3 ویژگی طرح ایران برای حل بحران سوریه
سه شنبه 28 آذر 1391 - 15:54

نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی، زمان بندی در نظر گرفته شده برای اعلام جزییات طرح ایران درباره حل بحران سوریه را مناسب دانست و 3 ویژگی خاص این طرح را تشریح کرد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای جزئیات جدیدی از طرح 6 ماده ای برای حل بحران سوریه را تشریح کرد؛ این طرح دربرگیرنده  واقعیت های سوریه و در چارچوب عمده طرح هایی است که در گذشته برخی کشورها و همچنین سازمانهای منطقه ای و بین المللی ارائه کرده بودند؛ در این بیانیه تاکیده شده است که فقط مردم سوریه در یک روند دموکراتیک حق تعیین سرنوشت و آینده سیاسی کشورشان را دارند.
این طرح مشتمل بر توقف فوری تمام اقدامات خشونت آمیز و عملیات مسلحانه در سوریه تحت نظارت سازمان ملل است؛همچنین بر مبنای این طرح باید کمکهای فوری برای آسیب دیدگان ارسال شده و تحریمهای اقتصادی علیه سوریه لغو شود تا شرایط برای بازگشت آوارگان فراهم شود.
در حالی که ایران طرح حل بحران سوریه را مطرح کرده است که " فاروق الشرع " معاون رئیس جمهور سوریه پایان بحران در این کشور را از راه نظامی غیر ممکن دانست.
"وسیم بِزّی" نویسنده و تحلیلگر سیاسی سوری روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه العالم، اظهار داشت: ایران در زمان مناسبی طرح سوریه را مطرح کرد و معاون رئیس جمهور سوریه نیز ظهر روز دوشنبه همزمان اظهاراتی متناسب با طرح سیاسی ایران بیان کرد.
وی، افزود: مصاحبه فاروق الشرع در شرایط کنونی اهمیت ویژه ای یافت و موجب باطل شدن همه حرف و حدیث ها و شایعات مربوط به حبس خانگی او یا جدا شدنش از نظام سوریه شد.
این تحلیلگر سیاسی، تاکید کرد: طرح ایران و اظهارات فاروق الشرع ثابت می کند که جلوگیری از ریختن خون مردم در اولویت برنامه های دولت سوریه قرار دارد و نظام فرصت دیگری برای ترجیح راه حل سیاسی  بر درگیری ها به مخالفان داده است.
وسیم بزّی افزود: طرح ایران را باید از سه منظر نگریست: نخست این که این طرح را ایران ارائه کرده است که هم پیمانان نظام سوریه شمرده می شود، چه در محور مقاومت و چه در دشمنی با اسرائیل؛ دوم این که جمهوری اسلامی ایران آغوشی باز به سوی جریان های مختلف دارد به عنوان مثال 10 روز پیش، ایران میزبان هیثم مناع از مخالفان بارز نظام سوریه بود؛ سوم این که ایران با توجه به این که از مسائل پشت پرده عرصه سیاسی به خوبی آگاه است، به خوبی توانست زمان بندی مناسب برای ارائه جزییات طرح خود را برگزیند.
وسیم بزی درباره تاکید طرح ایران بر مشارکت جامعه جهانی در نظارت بر توقف خشونت ها در سوریه، گفت: هر چند این طرح بر اساس سوری بودن و عدم تکیه بر بیگانگان برنامه ریزی شده است، اما با توجه شرایط سوریه ناشی از دخالت قدرت های بیگانه به سرکردگی آمریکا است، مشارکت جهانی برای تضمین موفقیت این راه حل ضروری بود. به ویژه که ایران، روسیه و چین و کشورهای گروه بریکس نیز به ضامنان اجرایی شدن این طرح هستند و دو تن از این کشورها با وتو کردن قطعنامه هایی بر ضد سوریه، نقش فعال خود را ثابت کردند. به این ترتیب سازمان های بین المللی می توانند در چارچوب قراردادی فراگیر، تضمینی برای به ثمر نشستن راه حل سیاسی در این کشور باشند.
21:40.17
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها