سرکوب مردم؛ تنها دستاورد شورای همکاری

سرکوب مردم؛ تنها دستاورد شورای همکاری
چهارشنبه 6 دی 1391 - 15:21

واشنگتن، العالم - یک معارض عربستانی، تنها دستاورد شورای همکاری خلیج فارس در طول تاریخ تاسیس خود را "برخورد امنیتی و نظامی با جنبش های مردمی" دانست.

 "علی الاحمد" دیروز (سه شنبه) در گفتگو با شبکه خبری العالم تصریح کرد: اجلاس شورای همکاری خلیج فارس  که روز گذشته به فعالیت خود در منامه پایتخت بحرین پایان داد، با توجه به تحولات کنونی منطقه نتوانست هیچ یک از  خواسته های مردم این کشورها را پاسخ دهد.
معارض عربستانی در ادامه تاکید کرد: تنها دستاورد شورای همکاری در طول تاریخ تاسیس این شورا، برخورد امنیتی و نظامی با جنبش های مردمی بوده است. بیانیه پایانی  اجلاس منامه هیچ اشاره ای به مسائل داخلی نداشت، اما حاکمان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دلیل نگرانی از جنبش های مردمی  در نشست های  محرمانه خود بدان اشاره کرده و در بیانیه پایانی نیز به جنبش های مردمی اعتراف کردند.
وی افزود: هدف از برگزاری این اجلاس؛ تلاش برای نجات این رژیم ها از قیام مردم و حمایت سراان آنها و هم چنین  نابودی بهار عربی است که با قدرت در حال نفوذ به کشورهای شورای همکاری است .
الاحمد گفت: علی رغم تلاش های عربستان، متحد شدن این کشورها غیرممکن است. به دلیل اختلافات شدید میان قطر و بحرین و امارات و عربستان و عمان سطح مشارکت نمایندگان در اجلاس بسیار پایین بود.
وی ادامه داد: فقط در صورتی میان کشورهای خلیج فارس وحدت برقرار می شود که عربستان، بحرین را ببلعد و به خود ملحق کند. افزود نیروهای سپرالجزیره به بحرین  حمله کرده و با نیروهای سعودی و  امارات در سرکوب تظاهر کنندگان و تیراندازی همکاری کردند و  اعزام آنها به کویت نیز بیانگر تهدیداتی جدید است.
علی الاحمد تصریح کرد: هیچ طرح و برنامه و حتی سخنی از به رسمیت شناختن مردم و مشارکت دادن آنها در تصمیم گیری ها و تقسیم ثروت و مدیریت کشورهای این شورا وجود ندارد و مفهوم "حق شهروندی" از نگاه حاکمان، وفاداری و سرسپردگی مردم به آنهاست.
به گفتۀ این معارض عربستانی، تمایل مردم به ایفای نقش سیاسی، فعالیت های  سیاسی، تقسیم ثروت و قدرت در منطقه از مهم ترین چالش هایی است که شیخ نشین های شورای همکاری با آن روبرو هستند. بهار عربی موجب شده تا مردم تمایل بیشتری برای مقابله با خاندان هایی پیدا کنند که مدت های طولانی در قدرت بوده و بر ثروت ملی تسلط داشته اند و همۀ تصمیم گیری ها نیز در اختیار آنان بوده است.
وی تاکید کرد: بدون شک میان خاندان حاکم و مردم ستمدیده برخوردهایی به وجود خواهد آمد، زیرا با توجه به منع ورود و خروج بسیاری از شهروندان این کشورها و جلوگیری از ورود آنان به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، به نظر می رسد گشودن مرزها و لغو روادید، در کشورهای  شورای خلیج فارس قابل اجرا نیست.      
الاحمد در پایان خاطرنشان کرد:  کشورهای شورای همکاری به دلیل ممنوعیت تأسیس سازمان های جامعه مدنی، از نظر آموزش و فرهنگ به نسبت سایر مناطق جهان عقب مانده هستند، از جمله قطرو عربستان سعودی که با وجود داشتن بالاترین میزان درآمد سرانه در جهان، از نظر آموزش رتبه پایینی دارند.
MKH-25-19:41
 
 

پربیننده ترین خبرها