تحت فشار آمریکا:

آیا قطر به مسلح کردن شورشیان سوری پایان می دهد

آیا قطر به مسلح کردن شورشیان سوری پایان می دهد
جمعه 11 اسفند 1391 - 21:56

برخی منابع مخالف سوری اعلام داشتند دولت قطر به شیخ معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی -دوحه- اطلاع داده که از ابتدای ماه مارس حمایت مالی ثابت خود را که شامل هزینه های اداری ائتلاف و دستمزد ویژه نیروهای وابسته به شورای عالی به ریاست سرتیپ فراری سلیم ادریس است را قطع خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه العرب آنلاین چاپ لندن، برخی منابع مخالف سوری اعلام کردند دولت قطر به شیخ معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی اطلاع داده که از ابتدای ماه مارس حمایت مالی ثابت خود را که شامل هزینه‌های اداری ائتلاف و دستمزد ویژه نیروهای وابسته به شورای عالی به ریاست سرتیپ فراری سلیم ادریس است را قطع خواهد کرد .
این منابع، با اشاره به  ابتکار اخیر الخطیب درخصوص یافتن راهکار سیاسی با نظام حاکم دمشق که اختلافات گسترده زیادی در محافل مخالفان سوریه به  وجود آورد؛ دلیل این تصمیم ناگهانی را درگیری‌های داخلی مخالفان و ناهماهنگی با دوحه در مسائل اصلی سیاسی و تصمیم گیری‌های یک طرفه دانستند.
اما برخی منابع دیپلماتیک آگاه در لندن دلیل تغییر موضع قطر را تهدید جریان‌های فعال در سیاست خارجی دولت امریکا دانستند که در صدد تهیه پرونده کاملی از حمایت دوحه از گروه‌هایی هستند که در لیست تروریست‌ها قرار دارند. یکی از این اسناد انکارناپذیر نیز مربوط به کشور مالی و ارسال حواله‌های پولی و محموله‌های سلاح به سازمان القاعده بوده است.
این منابع افزود: برخی اسناد همچنین از ارتباط عمیق دوحه با گروه مسئول اجرای ترور سفیر امریکا در شهر بنغازی لیبی و هم چنین حمایت از عبدالحکیم بلحاج یکی از برجسته‌ترین رهبران نظامی لیبی که از مهمترین اعضای سازمان القاعده در شمال افریقاست، خبر می‌دهد.
این منابع در ادامه تاکید کردند که حمایت مالی و نظامی قطر از گروه‌های جهادی سلفی نزدیک به سازمان القاعده در سوریه همچنان ادامه دارد و دوحه بیش از همه کشورهای دخیل در مساله سوریه، از این جریان‌های تندرو و خطرناک که برخی از آنها مانند جبهه النصره در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارند، حمایت می‌کند.
در ادامه این گزارش آمده است: تهدیدات امریکا علیه قطر زمانی آغاز شد که دوحه اقدام واشنگتن مبنی بر تشکیل کمیته‌ای در کنگره به منظور جمع آوری اطلاعاتی برای محکوم کردن مقامات برجسته قطر به اتهام تجهیز تروریست‌های مسئول ترور سفیر امریکا در بنغازی و انجام اقدامات تروریستی در سوریه و مالی و ارسال هزینه، تجهیزات و سلاح برای گروه‌های تروریستی را نادیده گرفت .
گفتنی است گزارش‌های سابق آمریکا نیز از خشم شدید دولت امریکا از نقش قطر در منطقه به ویژه پس از کشته شدن کریس استفان – سفیر آمریکا در لیبی- خبر می‌دهد زیرا واشنگتن معتقد است قطر در نشان دادن قدرت خود برای کنترل  گروه‌های اسلام گرای مسلح و مدیریت آنها بر اساس تمایلات خود و در جهت راضی کردن دولت اوباما از نقش خود به عنوان وکیل منطقه‌ای، مغالطه می‌کند.
آمریکا نیز از چندین هفته پیش برای جلوگیری از اقدامات قطر مبنی بر تجهیز گروه‌های جهادی اعزامی از خارج به سوریه که با این حمایت‌ها در حال غلبه بر گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آزاد هستند - که بیشتر آنان نیز سوری هستند- این کشور را تحت فشار قرار داده است.
آمریکا نیز معتقد است حمایت قطر و ترکیه از سلفی‌ها، توهینی به انقلابیون بود و آنها را از دست یافتن بر حمایت‌های محافل بین‌المللی محروم کرد.
این در حالی است که موضع آمریکا مبتنی بر تغییر بازیگران فعال منطقه‌ای، پس از تصمیم گیری برای کنار زدن قطر از این بازی و دادن این نقش به ترکیه بود که آنکارا و دوحه از سخنان جان کری در رم آن را به خوبی دریافتند.
اما ناظران پیش‌بینی می‌کنند عربستان سعودی که با مشخصات جدید ناظر سازش سوریه است بازیگر جدید این نقش باشد، درست مانند نقشی  که به عنوان ابتکار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در یمن ایفا می‌کند.
بر اساس این گزارش، در چارچوب تغییر موضع آمریکا، کنفرانس جدید دوستان آمریکا در رم پایتخت ایتالیا برگزار ‌شد که روز گذشته دربیانیه پایانی خود «از حمایت از رهبران عالی ارتش آزاد سوریه که پایبند به دفاع از خود برای ایجاد رژیم دمکراتیکی که همه شهروندان از مساوات و برابری برخوردارند، خبر داده بود.»
ناظران معتقدند بیانیه پایانی کنفرانس، بیانگر موضع آمریکاست که در حاشیه سفر دوره‌ای جان کری اعلام شد که کشورهای هم‌پیمان را به حمایت مالی از مخالفان تشویق می‌کند تا بتوانند  رژیم را به پای میز مذاکره بیاورند.
گزارشی که نیویورک تایمز نیز چندین روز پیش آن را منتشر کرد بیانگر این است که عربستان برای خرید  سلاح‌های باقیمانده ازجنگ های بالکان در دهه نود هزینه کرده و این سلاح‌ها در ماه دسامبر از طرق اردن در اختیار افراد مسلح سوریه قرار گرفته است.

پربیننده ترین خبرها