آسیب سنگین شورشیان به آثار باستانی سوریه

آسیب سنگین شورشیان به آثار باستانی سوریه
سه شنبه 22 اسفند 1391 - 09:29

رادیو بی بی سی در گزارشی اعلام کرد: قیمت آثار باستانی که از مناطق تحت تصرف گروه های مسلح فعال در سوریه سرقت و به خارج قاچاق شده است، بیش از 2 میلیارد دلار است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بی.بی.سی به نقل از دان اسنو مورخ انگلیسی – کانادائی و تهیه کننده برنامه های تاریخی مستند در این شبکه گزارش داد: تخریب آثار باستانی سوریه باید زنگ خطر را به صدا درآورد .
اِما کانلیف محقق دانشگاه دورهام انگلیس و مؤلف کتابی درباره تأثیر جنگ در آثار باستانی سوریه نیز گفت: همه مناطق باستانی سوریه به علت جنگ آسیب دیده است.
کانلیف افزود: بخش هائی از حلب به نحوی آسیب دیده است که امکان بازسازی آن وجود ندارد.
محقق دانشگاه دورهام انگلیس با بیان اینکه تخریب آثار باستانی سوریه فاجعه است، تخریب آثار باستانی حلب در مقایسه با تخریب آثار باستانی دیگرمناطق سوریه ناچیز است، گفت: جزوه ای 200 صفحه ای درباره تخریب آثار باستانی سوریه آماده کرده است
بی.بی.سی در گزارش خود اعلام کرد: آثار باستانی سوریه بسیار آسیب دیده است،سوریه دارای چند منطقه باستانی مهم است که یونسکو این مناطق را به عنوان مناطق باستانی جهانی به رسمیت شناخته است . علاوه برحلب؛ دمشق، بصری، قلعه صلاح الدین، قلعه الحصن، شهر تدمر و بسیاری از مناطق شمالی سوریه دارای آثار باستانی هستند.

الاخضر الابراهیمی فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه در گزارش مورخ سپتامبر 2012 آورده است: مساجد بزرگ، کلیساها و بازارهای قدیمی و مهم در حمص از جمله کلیسای "ام الزنار" به خرابه تبدیل شده است. تاریخ ساخت کلیسای ام الزنار به سال 59 میلادی برمیگردد.
کانلیف و دیگر کارشناسان آثار باستانی اعلام می کنند که سازمان آثار باستانی سوریه برای جلوگیری از تخریب آثار باستانی مجدانه تلاش می کند ولی از بودجه کافی برخوردار نیست.

گفتنی است تروریست های مسلح وابسته به جبهه النصره که از طرف علمای وهابی تغذیه فکری می شوند در اساس با آثار باستانی و قدیمی مشکل داشته و مجدانه تلاش می کنند میراث بشریت را از بین ببرند و در این زمینه ترکیه نیز همکاری نزیکی با آنها دارد تا سوریه را به سرزمینی سوخته و بی هویت تبدیل کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها