روسیه 500 هواپیما برای دفاع از سوریه کنار گذاشت

روسیه 500 هواپیما برای دفاع از سوریه کنار گذاشت
جمعه 25 اسفند 1391 - 22:16

العالم - معاذ الخطیب می گوید لاوروف به وی گفته که در صورت به خطر افتادن دمشق، روسیه 500 هواپیما برای شرکت در جنگ به سوریه اعزام می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نضال حماده نویسنده لبنانی در گزارش هفتگی خود در پایگاه خبری المنار به جزئیاتی از رایزنی مقامات آمریکایی و روسی در مورد سوریه و عدم توافق آنها اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است برخی منابع نزدیک به ائتلاف ملی سوریه به نقل از معاذ الخطیب رییس ائتلاف مخالفان سوری می گویند که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به الخطیب گفته در صورتی که این کشور احساس کند خطری واقعی برای دمشق وجود دارد 500 هواپیما برای شرکت در جنگ به سوریه اعزام می کند.

لاورف همچنین گفته رهبران سوریه به اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل در سوریه اعتماد ندارند و با این حال تلاش می کنیم دمشق را برقراری ارتباط مجدد با ابراهیمی متقاعد کنیم.

لاوروف اختلافات درونی مخالفان سوری و حمایت نکردن کشورهای حامی مخالفان از گفتگوها را دلیل دشواری مذاکره بین دولت سوریه و مخالفان عنوان کرده است.

به گفته گروه های سوری مخالف به نقل از هیات های دیپلماتیک عربی و غربی که راهی مسکو شده اند، لاوروف گفته است توافق راهبردی بین آمریکا و روسیه درباره سوریه وجود ندارد و تا وقتی کشورهای غربی به مخالفان سلاح بدهند، مسکو نیز به ارتش سوریه سلاح می دهد و در این راه تنها نیست و ایران هم در این زمینه همکاری می کند.     
تنها تفاهمی که میان لاوروف و جان کری همتای آمریکایی وی حاصل شده این است که استمرار بحران به زیان تمام طرف ها است؛ از سوی دیگر دو طرف توافق کرده اند که مسکو و واشنگتن بر سر سوریه به طور مستقیم وارد رویارویی نظامی نمی شوند، اما موضع خود را حفظ می کنند.
لاوروف در دیدار با جان کری در جریان دیدار 26 فوریه 2013 در برلین که عمدتا بحث سوریه بود، خشم خود را از اقدام هم پیمانان عرب و اروپایی آمریکا در زمینه مسلح سازی مخالفان سوری ابراز کرد.   
همچنین لاوروف در یکی از دیدارهایش با دیپلمات های عرب، گفت: در صورت موفقیت غرب در سرنگون ساختن نظام بشار اسد رییس جمهور سوریه، گاز روسیه 30 درصد از ارزش خود را از دست خواهد داد. 
این در حالی است که هزاران جنگجوی آموزش دیده در پایگاه های آمریکا در اردن برای شرکت در نبردهای شرق درعا که هدف از آن گشودن خطی مستقیم به سوی دمشق از طریق درعا به منطقه سیده زینب در حومه دمشق است، راهی سوریه شده اند.
منابع نزدیک به افراد مسلح در شرق درعا واقع در مرز اردن اعلام کردند، هزاران جنگجو که جبهه النصره از آنها حمایت می کنند برای حمله به مقر فرماندهی تیپ 38 پدافند هوایی ارتش سوریه در نزدیکی روستای الطیبه در شرق درعا راهی این منطقه شدند.  
هدف از این حمله سیطره بر مقر فرماندهی تیپ، حرکت به سوی پایتخت براساس طرح آمریکا - فرانسه، گشودن جبهه شرق درعا به سمت دمشق از جنوب، شکستن محاصره حمص برای گشودن جاده ای به سوی دمشق و محاصره پایتخت سوریه بود.   
دلیل طرح این عملیات این است که کشورهای حامی مخالفان سوری دریافته اند که به دلیل پایداری ارتش سوریه در درگیری های «وادی الضیف» در ریف حماه و به کنترل درآمدن جنوب شرق حلب به دست ارتش و شکسته شدن محاصره کارخانجات دفاعی، فرودگاه های نظامی و غیرنظامی حلب امکان باز شدن جاده ای برای مخالفان به سوی حمص نیست.  
منابع مطلع می افزایند: طرح حمله به فرودگاه های سوریه بیش از یک سال قبل توسط فرانسه طراحی شد، این در حالی است که شمار از افراد مسلح جبهه النصره در سوریه به صد هزار نفر رسیده و این جبهه شعبه ای در لبنان افتتاح کرده که دارای 15 هزار نیرو در مناطق مختلف این کشور است و ممکن است در آینده ای نه چندان دور جنگ سوریه به لبنان نیز سرایت کند.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها