چرا باران بهاری برای عربستانی ها فاجعه است

يکشنبه 15 ارديبهشت 1392 - 13:28

فعالان عربستانی دلیل خسارت های سهمگین سیل در پی بارش بارانهای بهاری اخیر را، فساد دستگاه حاکم و ضعف تأسیسات زیربنایی بزرگترین کشور تولید کننده نفت در خاورمیانه ارزیابی کردند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، عربستان که از مهم ترین کشورهای صادر کننده نفت به شمار می آید همچنان گرفتار سیلاب های سهمگینی است که مناطق مختلف این کشور را دربرگرفته است. از بارزترین مناطق سیل زده می توان به ریاض و مدینه منوره اشاره کرد.

جاری شدن سیل در خیابانها و مناطق مسکونی که به کشته شدن دهها نفر و ناپدید شدن شماری از شهروندان عربستانی انجامیده است، با واکنش های شهروندان خشمگین در این کشور همراه شده است. تکرار این حوادث در عربستان درحالی است که چندین سال از وعده های مسؤولان برای حل مشکلات سیستم فاضلاب و پسماندهای شهری و زیرساختها به مردم می گذرد.
"عبدالرحمن الخریف" نویسنده عربستانی در مقاله ای در روزنامه "الریاض" تحت عنوان "سیلاب ها شاخصی برای سنجش عقل" در روزنامه الریاض می نویسد: سیلاب ها میزان عقل گروهی را نشان داد که از جایگاه و نفوذشان برای دستیابی به ثروت بیشتر بهره گرفته اند، و با این اقدام به عاملی برای به وجود آمدن بحران ها و مرگ شهروندان تبدیل شده اند.
الخریف ضعف تأسیسات زیرساختی در بیشتر مناطق عربستان را به دلیل فساد مسؤولانی می داند که پروژه ها را تحویل گرفته و دره ها و مسیل رودها را به شهرک های مسکونی تبدیل کرده و به شهروندانی فروخته اند که توانایی خرید مسکن در مناطق امن شهرها را نداشته اند.
خانم "بدریه البشر" نویسنده عربستانی نیز در مطلبی در روزنامه "الحیات" تحت عنوان "شاید در حالی که کباب ترکی می خوریم در سیل خیابان ها غرق شویم!"، به رسوایی اخیر در این کشور در زمینه ورود نیروی کار اشاره می کند.

بدریه البشر تأکید کرد، براساس اخبار منتشر شده، 15 نفر کارگر خارجی تحت عنوان مهندس وارد عربستان شده اند تا بدین وسیله بتوانند خانواده هایشان را به عربستان بیاورند. این در حالی است که شماری از آنها به عنوان کارگر در اغذیه فروشی و ساندویچی کار می کنند!

این نویسنده عربستانی خاطرنشان کرد، مقصر کارگران ساندویچی و اغذیه فروشی نیستند، بلکه مقصر اصلی دستگاه قضایی عربستان است که از آنها حمایت می کند.
در همین راستا "سعد الفقیه" فعال مخالف عربستانی اعلام کرد، غارت ثروت های کشور از سوی افراد خاندان حاکم، باعث افزایش فساد در کشور شده است.
موضوع سیل در عربستان نه یک پدیده جدید، بلکه معضلی چندین ساله است. در سال 2011 بر اثر سیل در جده، 10 نفر کشته شدند. همچنین سیل در سال 2009، به غرق شدن  123 نفر از شهروندان عربستانی انجامید.

پربیننده ترین خبرها