انتقاد سیاستمداران عراقی از مواضع خصمانه ترکیه

انتقاد سیاستمداران عراقی از مواضع خصمانه ترکیه
يکشنبه 5 خرداد 1392 - 16:26

سیاستمداران عراقی از دولت خود خواستند به اقدامات خصمانه ترکیه در میزبانی از تروریستها و برگزاری کنفرانسی علیه این کشور، پاسخ مناسبی بدهد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شماری از شخصیت ها و سیاستمداران عراقی اقدام ترکیه را در برگزاری کنفرانسی درباره استفاده از خشونت به عنوان روشی برای تغییر نظام بغداد محکوم کردند. در این کنفرانس چند تبعه عراقی حضور داشتند که به دلیل دست داشتن در اقدامات تروریستی در عراق تحت تعقیب قرار دارند.

در این کنفرانس که جمعه گذشته در استانبول برگزار شد، "طارق الهاشمی"، "عبدالناصر الجنابی"، "عمر الکربولی" و "احمد الداینی" حضور داشتند. همچنین دو نماینده پارلمان کنونی عراق نیز با شرکت در این کنفرانس خواستار تلاش بین المللی برای سرنگونی نظام سیاسی کشورشان شدند.

طارق الهاشمی معاون سابق رئیس جمهور عراق که مقیم ترکیه است، به دلیل دست داشتن در اقدامات تروریستی، تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق و پلیس بین الملل قرار دارد. دادگاه وی را به صورت غیابی به اعدام محکوم کرده است.
"علی الشلاه" عضو فراکسیون دولت قانون در پارلمان عراق گفت: این رفتار آنکارا، اقدامی خصمانه به شمار می آید و این کشور در پی آن است تا با استفاده از تروریست های مشهور بار دیگر در جهان اسلام نفوذ نماید. بنابراین وزارت امور خارجه عراق باید به وظایف خود عمل نماید.
الشلاه از نخست وزیر ترکیه خواست تا تروریست ها را برای محاکمه به علت جنایاتشان به عراق تحویل عدالت دهد.

الشلاه تأکید کرد: در صورت مخالفت ترکیه با تحویل تروریستها، این کشور در جنایات آنها شریک خواهد بود.
"عالیه نصیف" عضو ائتلاف العراقیه الحره نیز اعلام کرد: ترکیه با پناه دادن به افراد متهم به دست داشتن در اقدامات تروریستی و دخالت در امور داخلی عراق قصد دارد به وحدت ملی عراقی ها ضربه بزند.

وی با اشاره به شرکت افراد تحت تعقیب در این کنفرانس اظهار داشت: افراد مذکور دارای گرایش های فرقه ای افراطی و مرتبط با بیگانگان هستند، و علاوه بر این از بیگانگان کمک مالی و سیاسی دریافت می کنند؛ آنان از سوی دستگاه قضایی عراق تحت تعقیب هستند.
نصیف از دولت عراق خواست در خصوص برگزاری این کنفرانس به صورت رسمی موضع گیری کند.

"خالد الملا" رئیس جمعیت علمای عراق نیز با انتقاد از کنفرانس استانبول و سخنرانی طارق الهاشمی گفت: طارق الهاشمی در این کنفرانس از کدام حقوق سخن می گوید؟ در حالیکه خود وی به حقوق انسان تجاوز کرده است.
این عالم اهل سنت عراق همچنین خاطرنشان کرد: ترکیه در حال توطئه برای ضربه زدن به عراق است.
"رافع عبدالجبار" عضو فراکسیون جریان صدر و کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق، از حضور برخی نمایندگان این پارلمان در کنفرانس هایی که اهداف خصمانه ای علیه فرایند سیاسی این کشور دارند، به شدت انتقاد کرد.
عبدالجبار افزود: ترکیه در سوریه دچار شکست شده است و همان اشتباهات را در عراق نیز تکرار می کند.

پربیننده ترین خبرها