طرح آمریکا برای انتقال قدرت در کشورهای عربی

طرح آمریکا برای انتقال قدرت در کشورهای عربی
جمعه 7 تير 1392 - 17:38

آمریکا، به منظور الگوسازی از واگذاری قدرت در قطر و تعمیم آن به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، تماس های محرمانه با شاهزادگان این کشورها را در دستور کار قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در پی کناره گیری "حمد بن خلیفه آل ثانی" امیر قطر از قدرت و جانشینی پسرش تمیم به جای او، آمریکا درصدد تکرار این الگو در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برآمده است.
منابع آگاه آمریکایی که نامشان فاش نشده است، به پایگاه خبری "المنار" خبر دادند که آمریکا، عربستان سعودی را در صدر فهرست کشورهایی قرار داد که باید در آن ها انتقال قدرت صورت بگیرد.
به گفته این منابع، هدف آمریکا از تهیه فهرستی از کشورهایی که باید انتقال قدرت به شیوه قطر در آن ها صورت گیرد، تضمین ثبات منطقه خلیج فارس و جلوگیری از تشدید اعتراضات مردمی در کشورهایی نظیر بحرین است.
منابع آمریکایی، برنامه این کشور را به قدرت رساندن شاهزادگان جوان به صورت نمایشی ارزیابی کردند تا پس از روی کار آمدن آنان، از بروز مشکلاتی نظیر اتفاقاتی که پس از مرگ پادشاهان کهنسال وابسته به آمریکا و غرب می افتد، جلوگیری شود.
این منابع، ویژگی شاهزادگان جوان عرب را وابستگی به غرب به سبب تحصیل در کشورهای غربی از یک سو و روابط مستحکم با سرویس های اطلاعاتی اروپا و آمریکا می دانند و بر این باورند که اگر در این کشورها واگذاری قدرت به شیوه قطری اتفاق بیفتد، تغییری در سیاست  غرب گرایانه آن ها به وجود نخواهد آمد.
المنار در توضیح شیوه اجرایی کردن این برنامه جدید آمریکایی در کشورهای عربی به نقل از منابع آگاه آمریکایی نوشت: آمریکا با عزل و نصب مقامات کشورهای عربی، به مطرح کردن سناریوی اصلاحات اقدام خواهد کرد، آن گاه با روی کارآمدن شاهزادگان جوان، جنجالی رسانه ای مبنی بر اجرائی شدن "برنامه اصلاحات" به راه خواهد انداخت، اما این اصلاحات، صوری و نمایشی و تحت نظارت آمریکا خواهد بود تا نظام های حکومتی کشورهای عربی از بی ثباتی رها شود.
یکی از ویژگی های این برنامه آمریکایی، پایان دادن به کشمکش میان شاهزادگان کشورهای عربی بر سر قدرت است، به عنوان مثال، در کشورهایی مانند عربستان، شاهزادگان جوان برای رسیدن به قدرت چنان با یکدیگر رقابت می کنند، که ثبات کشورهای نفتی منطقه خلیج فارس به خطر می افتد و این مساله تهدیدی بزرگ برای منافع آمریکا و غرب است. به همین سبب آمریکا با این برنامه به دنبال تامین منافع خود در خاورمیانه است تا بیش از این گرفتار عواقب وخیم اقتصادی ناشی از بی ثباتی خاورمیانه نشود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها