"دموکراسی، اغلب با کودتا محقق می‌شود"!

يکشنبه 16 تير 1392 - 17:47

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به وقایع اخیر مصر، مدعی شد که روند تحقق دموكراسي اغلب از طريق كودتاي نرم امكانپذير است، نه از طريق برگزاري انتخابات آزاد و سالم كه گاهي از دل آن يك "رئيس جمهور ديكتاتور" بیرون می آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه انگليسي سندي تايمز روز يكشنبه در یادداشتی، با بيان اين كه بهار عربي به "زمستان سرد" تبديل شده است؛ مي افزايد: تحولات روز سی ام ژوئن مصر يادآور ميزان ساده لوحي غرب در برابر چالش هاي ايجاد دموكراسي در يك سرزمین جديد است.

به نوشته سندي تايمز، شوراي عالي نيروهاي مسلح در واقع خواسته مليونها مصري را اجابت كرد كه هفته گذشته در روز سی ام ژوئن در خيابانها تجمع كردند و خواستار بركناري رئيس جمهوري شدند كه خودشان از طريق دموكراسي او را برگزيده بودند.

شوراي عالي نيروهاي مسلح در پاسخ به اين خواسته نقشه راه جديدي را ترسيم كرد كه آينده مصر را رقم مي زد و عبارت بود از خلع محمد مرسي رئيس جمهور، متوقف كردن اجراي قانون و منصوب كردن عدلي منصور رئيس دادگاه قانون اساسي به عنوان رئيس جمهور موقت تا زماني كه انتخابات آزاد و سالم برگزار شود.

همچنین در گزارش ديگري كه روزنامه تايمز با عنوان "اين بار روح انقلاب را بر روي دست هاي خود خواهيم برد" بر سايت الكترونيكي خود منتشر ساخته، آمده است: آسمان قاهره و واشنگتن هفته گذشته بر اثر آتش بازي روشن شده بود. امريكاييها سالگرد انقلاب خود را جشن گرفتند، مصري ها نيز نجات انقلابشان را به سرور نشستند.

تايمز در ادامه، مطالعه بيشتر بر روي آثاري كه انقلاب ها در كشورهاي مختلف برجاي مي گذارند؛ و نيز مدت استمرار آنها و ميزان تاثيرشان بر سياست خارجي را خواستار شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها