نتایج انتخابات پارلمانی کویت اعلام شد

نتایج انتخابات پارلمانی کویت اعلام شد
يکشنبه 6 مرداد 1392 - 12:56

پرونده انتخابات پارلمان کویت، شنبه شب با بهبود وضع اسلام گرایان در مجلس و راه یافتن لیبرال ها به آن، بسته شد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، نمایندگان شیعه و سنی با کسب 15 کرسی پارلمان بر سایرین پیشی گرفتند و در این میان لیبرال ها که در مجلس سابق نماینده ای نداشتند، توانستند سه کرسی پارلمان را از آن خود کنند.
بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی وزارت اطلاع رسانی کویت، میانگین شرکت در انتخابات در این دوره به 52.5 درصد رسید که این میزان در دوره گذشته تنها 40 درصد بود. علت افزایش میزان مشارکت مردمی در انتخابات، شرکت کردن عشایر در آن بود که در دوره قبل این انتخابات را تحریم کرده بودند.
شیخ سلمان حمود الصباح، روز شنبه از میزان مشارکت مردمی در این انتخابات ابراز خرسندی کرد؛ این در حالی است که به نظر می رسد دمای بیش از 45 درجه سانتیگراد و مقارن شدن انتخابات با ماه مبارک رمضان از دلایل استقبال اندک مردمی از این انتخابات بود.
در این میان باید به تحریم انتخابات از سوی برخی جریان های اسلام گرا، ملی گرا و لیبرال نیز اشاره کرد که علت آن، اعتراض به اصلاح قانون انتخابات بود.
جریان های بزرگ مخالف در آستانه انتخابات پارلمانی کویت، مردم را به تحریم انتخابات فراخواندند و تاکید کردند که شرکت در انتخابات به مثابه مشروعیت بخشی به فساد خواهد بود چرا که قانون انتخابات جدید به خاندان حاکم در کویت اجازه دستکاری در نتایج انتخابات را می دهد.
بر اساس قانون جدید که در ژوئن سال جاری به تصویب دادگاه قانون اساسی رسید، هر رای دهنده تنها می تواند به یک نامزد رای دهد این در حالی است که پیش از این هر رای دهنده می توانست به چهار نامزد رای دهد.
پارلمان کویت از ماه می سال 2006 تاکنون به سبب اختلافات سیاسی با به دستور قوه قضائیه تاکنون شش بار منحل شده است و در همین مدت، 12 کابینه استعفا داده.
روز گذشته، 300 نامزد در انتخابات پارلمان شرکت کردند که شمار اندکی از آنان از مخالفان بودند. در این میان تنها 8 زن در انتخابات شرکت کردند که از زمان آزاد شدن شرکت زنان در انتخابات کویت در سال 2005 تاکنون پایین ترین درصد مشارکت به شمار می آید.
کویت، یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است که 3.8 میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد تنها 1.2 میلیون نفر کویتی هستند.

با وجود برگزاری انتخابات پارلمانی در کویت، طبق قانون اساسی مصوب 1962 در این کشور انتخاب امیر کویت، نخست وزیر و همچنین وزارتخانه اساسی از 250 سال پیش تاکنون از اختیارات مطلق خاندان حاکم است.
دولت کویت برای جلب مشارکت مردمی در این انتخابات تلاش های گسترده ای را در دستور کار قرار داد اما این تلاش ها ناکام ماند و پوشش خبری این انتخابات نیز به صورت محدودی صورت گرفت.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها