جاه طلبی بندر بن سلطان بلای جان عربستان

جاه طلبی بندر بن سلطان بلای جان عربستان
سه شنبه 15 مرداد 1392 - 15:46

رییس سازمان اطلاعات عربستان که این روزها فرمانده جنگجویان مسلح و تروریست در سوریه شده، به مشکلی برای کشورش تبدیل شده است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شاهزاده بندر بن سلطان در تلاش است موازنه قوا در سوریه را تغییر دهد.
وی اکنون تنها فرد خاندانش است که در زمینه دیپلماسی فعال بوده و بین واشنگتن، مسکو، پاریس و لندن در تردد است. 
بندر به ترکیه می رود تا روند مسلح سازی مخالفان را هدایت کند و نزد پادشاه اردن می رود تا وعده هایی اغوا کننده در قبال شرکت فعال دستگاه های امنیتی در جنگ سوریه ارائه دهد. 
بندر بن سلطان، پس از جنگ سال 2006 و حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، پادشاه سعودی را به پرداخت هزینه جهت ایجاد شبه نظامیان طرفدار سعد الحریری نخست وزیر پیشین لبنان، متقاعد و حتی 200 میلیون دلار هزینه کرد؛ اما این برنامه شکست خورد.
تجربه سوریه نه تنها باعث نشد سلطان عادتش را ترک کند، بلکه سطح توقعاتش را بالا برده است.
بندر بن سلطان با وجود این شکستها همچنان خوش بین است و گفته می شود هشت ماه است که برای پشتیبانی، مسلح سازی و به هم پیوستن صفوف افراد مسلح جهت تعدیل موازنه قوا در سوریه تقلا می کند.

با این حال بلندپروازی های بندر به جایی نخواهد رسید چرا که طرف مقابل در سوریه نیز دست بسته نخواهد ایستاد و این کشور را در اختیار گروه های تروریستی قرار نخواهد داد.

روزنامه آمریکایی "ورلد تریبیون" دیروز در گزارشی نوشت، با گذشت یک سال و نیم از بحران سوریه عربستان اکنون به روسیه پناه برده تا به این جنگ پایان دهد.

جزئیات دیدار مسئولان روس با بندر در مسکو منتشر نشده، اما گزارشها حاکی است که همزمان با شکست های گروه های مسلح در سوریه عربستان برای پایان دادن به این جنگ به تکاپو افتاده است.

به گفته مسئولان روس، عربستان سعودی که حامی اصلی عناصر مسلح در سوریه به شمار می آید، به این نتیجه رسیده که این گروه ها نمی توانند ارتش سوریه را شکست دهند و نمی توان نظام سوریه را به صورت مسلحانه از بین برد.

پربیننده ترین خبرها