ارتباط شتر با ویروسی کشنده در عربستان

ارتباط شتر با ویروسی کشنده در عربستان
شنبه 19 مرداد 1392 - 14:44

تحقیقات جدید درباره ویروس کشنده "میرز" در عربستان از ارتباط شتر با انتقال این ویروس حکایت دارد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، بر اساس تحقیقات جدید علمی شتر عامل انتقال ویروس میرز به انسان است؛ زیرا به نظر می رسد ویروس میرز از طریق شتر تک کوهان به افرادی که درسال گذشته به این ویروس در عربستان مبتلا شدند، منتقل شده باشد. در عربستان از شتر تک کوهان برای گوشت، شیر، تردد و مسابقه در این منطقه استفاده می شود.
پژوهشگران در تحقیقاتشان برای اطلاع از اینکه  کدامیک از حیوانات منبع اصلی عفونت و انتقال بیماری به انسان هستند، به دلایلی قوی دست یافتند که نشان می دهد ویروس میرز در بین شتر های عربی یک کوهانه در خاورمیانه شیوع زیادی دارد.
علائم ابتلا ویروس میرز در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، تونس، و انگلیس سرماخوردگی، تب و عفوت ریه گزارش شده است.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: 48 نفر از بین 94 مورد ابتلای قطعی به این ویروس که اکثر آنها در عربستان بودند، جان خود را از دست داده اند.
"شانتال روسکین" از اعای انستیوی ملی بهداشت عمومی و محیط زیست در بلتوون هلند به عنوان ناظر بر تحقیقات یاد شده گفت: با ادامه کشف موارد جدید ابتلا به ویروس میرز در انسان بدون وجود هرگونه دلایلی درخصوص منابع عفونتی – به جز افرادی که از فرد بیمار دیگر به این بیماری مبتلا شده اند- این نتایج جدید نشان می دهد که شتر عربی یک کوهان ممکن است یکی از منابع این عفونت باشد.
وی افزود: انواع مختلف از تماس بین انسان و این حیوانات ممکن است به انتقال ویروس منجر شود.
درمقابل، کارشناسانی که در این تحقیقات شرکت نکردند با تقدیر از فعالیت محققان آن را گامی مهم برای حل معمای این ویروس و کنترل آن دانستند. بعد از چند روز از شناسایی این ویروس جدید در ماه سپتامبر گذشته از طریق یک بیمار قطری در بیمارستانی در لندن، دانشمندان انگلیسی با دستیابی به بخشی از توالی ژنوم توانستند درخت فیلوژنتیک (درخت تکامل نژادی یا درخت تکاملی) مربوط به ویروس میرز را ترسیم کنند و به این نتیجه رسیدند که این ویروس با یک ویروس شناسایی شده در خفاش ها در ارتباط است.
درهمین حال، دانشمندانی در دانشگاه بن آلمان اشاره کردند که این ویروس ممکن است از طریق یک حیوان یا واسطه منتقل شده است. این دانشمندان بعد از تحقیقات مفصل روی مورد بیمار قطری که صاحب یک شتر و پرورش دهنده بز بود، به این نتیجه دست یافتند.
بنیامین نیومن کارشناس میکروبیولوژیک دانشگاه ریدینگ انگلیس گفت: به نظر می رسد این پیشرفت زیادی است که کارکنان بخش بهداشت عمومی برای مبارزه با گسترش ویروس میرز به آن نیاز دارند.
وی افزود: بزرگترین معما این بود که چگونه انسان از خفاش ها مبتلا به ویروس شده است و چرا این امر در خاورمیانه روی داده است. 

پربیننده ترین خبرها