هشدار ديپلمات هاي بازنشسته تركيه به اردوغان

هشدار ديپلمات هاي بازنشسته تركيه به اردوغان
پنج‌شنبه 31 مرداد 1392 - 10:28

العالم - سفرای بازنشسته ترکیه با انتقاد از سیاست خارجی کشورشان، درباره عواقب حمایت اردوغان از اخوان المسلمین مصر هشدار دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دیپلمات ها و سفرای بازنشسته ترکیه با انتقاد از سیاست خارجی این کشور به خصوص در قبال دمشق  و قاهره می گویند، اگر آنکارا نقشی سازنده در توقف کشتارها در سوریه ایفا می کرد و تلاش می کرد تا از تشدید تنش ها در مصر جلوگیری کند، قطعا از اعتبار بیشتری در منطقه برخوردار بود.

دولت ترکیه و حزب حاکم عدالت و توسعه این کشور به نخست وزیری رجب طیب اردوغان در سوریه به سختی از مخالفان سیاسی و تروریست های مسلح حمایت می کند و در مصر نیز درمخالفت با عزل محمد مرسی تنش ها را با دولت موقت این کشور به حدی رسانده است که دو طرف سفرای خود را فراخوانده اند.

دیپلمات های سابق همچنین اقدام رجب طیب اردوغان که علامت پیروزی را به سبک اخوان المسلمین مصر با چهار انگشت نشان داده بود، به باد انتقاد گرفتند.

نشان چهار انگشت اشاره ای است به میدان رابعه العدویه ( رابعه یعنی چهار )، پس از اینکه ارتش به زور آنها را از محل تحصنشان در این میدان بیرون کرد چهار انگشت به نشانه اخوان المسلمین بدل شده است. اردوغان در سخنرانی اخیر خود علامت چهار انگشت را به نشانی پیروزی اخوان المسلمین مصر نشان داده است.

"علی تویکان" مشاور پیشین وزارت خارجه ترکیه در گفتگو با سایت خبری گازته نت ترکیه از دولت اردوغان خواست فورا به جبران اشتباهاتش بپردازد.

تویکان افزود: ادعای دولت اردوغان مبنی بر اینکه از حقوق بشر و دمکراسی در مصر و سوریه دفاع می کند، را هیچکس نمی تواند باور کند.اردوغان با دولت جدید مصر دشمنی می کند در حالی که باید سیاستی بی طرفانه در قبال مصرو سوریه اتخاذ می کرد و به برقراری ثبات و آرامش در این کشورها کمک می کرد .

"شکری سینا گورال" وزیر خارجه سابق ترکیه نیز گفت: سیاست های دولت اردوغان به جای تحکیم روابط با امت اسلامی در راستای ایجاد اختلافات مذهبی و قومیتی است و این سیاست ها ترکیه را با تهدید القاعده و گروه های وابسته به آن مواجه کرده است.

"ادمیر ارمان" مشاور سابق وزارت خارجه ترکیه نیز سیاست های دولت اردوغان را بر اساس معیارهای مذهبی و قومی می داند و می گوید: اردوغان واکنش جهان عرب به سیاست ترکیه را نادیده گرفته است.

"عثمان کورو ترک" سفیر بازنشسته و معاون حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز معتقد است ترکیه هم اکنون به یکی از طرف های درگیر در سوریه بدل شده است. وی می گوید: جهان عرب نمی پذیرد که در مناقشات منطقه از اخوان المسلمین حمایت شود و آنها اصل و اساس قرار بگیرد.

اردوغان تلاش می کرد با به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر و سوریه خود به جایگاه راهبری جریان های اسلامگرای اخوانی در منطقه تبدیل شود، اما حمایت های وی از مرسی و مخالفان اسد به نتیجه ای نرسید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها