شکست دومین طرح پیشنهادی و ادامه بحران سیاسی تونس

شکست دومین طرح پیشنهادی و ادامه بحران سیاسی تونس
يکشنبه 31 شهريور 1392 - 13:54

تونس، العالم ـ دبیر کل اتحادیه کار تونس با اعلام شکست ابتکار دوم پیشنهادی از سوی این اتحادیه، ترویکای حاکم در تونس و به ویژه جنبش النهضه را مسؤول این ناکامی دانست و در عین حال، ازامکان دست یافتن به راه حلی جدید طی روزهای آتی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، شکست رایزنی ها بارزترین نتیجۀ مذاکرات طولانی میان طرفهای ناظر بر گفتگوها در تونس و ترویکا و جبهه نجات (متشکل از احزاب مخالف) بوده است.

در نشست مطبوعاتی گروه های چهارگانه، "حسین العباسی" دبیر کل اتحادیه کار تونس، با اذعان به شکست طرح اخیر خود اظهار داشت: این ابتکار مبتنی بر تشکیل دولت شایسته سالار با ریاست شخصیتی ملی و مستقل بود که جایگزین دولت فعلی می گردد و اعضای آن برای انتخابات آینده نامزد نمی شوند. بر اساس این طرح پیشنهادی، دولت باید متعهد می شد که نهایتا طی سه هفته استعفای خود را ارائه دهد.

حسین العباسی در این نشست اظهار داشت: ترویکا به طور کلی هیچ انعطافی از خود نشان نداده و تا این لحظه در مورد پذیرش درخواست استعفای دولت فعلی، تشکیل دولت مستقل و ازسرگیری فعالیت شورای ملی مؤسسان اعلام موضع نکرده است.

وی موضع ترویکای حاکم به ویژه جنبش النهضه را پیچیده توصیف کرد، زیرا این جنبش با طرح پیشنهادی موافقت کرده، اما مشروط به اینکه این طرح آغازی برای گفتگوها باشد، که به تعبیر وی، این امر بیانگر تلاش آنها برای وقت کشی است.

العباسی افزود: جنبش النهضه در 20 سپتامبر بیانیه ای درباره پذیرش ابتکار گروه های چهارگانه صادر کرد و رسانه ها نیز این بیانیه را منتشر کردند و ملت از این امر ابراز خرسندی و شادی کردند؛ امادر واقع ما نمی توانیم این موافقت رابپذیریم، زیرا این بیانیه حتی به نیمی از نقشه راه هم پاسخ نداده است.

شکست ابتکار در حالی صورت گرفت که بحران اقتصادی در کشور شدت گرفته است؛ مساله ای که "وداد بوشماوی" رئيس سازمان "الاعراف" (اتحاديه صنعت، تجارت و صنايع سنتي تونس) به آن اشاره کرده است و با توجه به اینکه دیدگاه سیاسی در کشور روشن نیست؛ این امر امکان جذب سرمایه گذاران و ایجاد فرصتهای شغلی را تقریبا غیرممکن کرده است.

بوشماوی در یک نشست مطبوعاتی گفته بود: ما از ماه دسامبر بارها هشدار دادیم که شاخصهای اقتصادی روند نزولی دارند، از این رو باید امنیت فراهم گردد و دیدگاه سیاسی در کشور روشن شود و همگی باید برای حل این مسایل تلاش کنیم تا سرمایه گذاران را به کشور جذب کنیم و فرصتهای شغلی جدید برای شهروندان ایجاد شود.

ناظران بر این باورند با وجود شکست ابتکار گروه های چهارگانه ناظر بر گفتگوها، امکان دست یافتن به راه حلی برای بحران در مهلت تعیین شده از سوی اتحادیه کار، وجود دارد.

Fz-22-07:40    

پربیننده ترین خبرها