روسیه: تروریست ها در سوریه سلاح شیمیایی دارند

روسیه: تروریست ها در سوریه سلاح شیمیایی دارند
يکشنبه 7 مهر 1392 - 10:33

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که تروریست ها در سوریه، سلاح شیمیایی در اختیار دارند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "سرگئی لاوروف" در پاسخ به سؤالی درباره انتشار اطلاعات روسیه درباره وجود سلاح شیمیایی در اختیار تروریست ها در سوریه گفت: اطلاعات مذکور منتشر شده است و اطلاعات به دست آمده درباره حمله شیمیایی در "خان العسل" در نزدیکی حلب، در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده شده است و همگان می توانند به راحتی به آن دست یابند.
لاوروف با تأکید بر اینکه اطلاعات مذکور به طور کاملا تخصصی ارائه شده است خاطرنشان شد: تردیدی نداریم که گاز سارین مورد استفاده در حمله 19 مارس به نزدیک حلب، به طور غیر صنعتی تهیه شده است.
لاوروف افزود: براساس اطلاعات ما، ماده مورد استفاده برای حمله در 21 آگوست، در منطقه "غوطه" دمشق نیز از گاز سارین استفاده شده است و این گاز تقریبا از همان منبع تهیه گاز برای حمله خان العسل، تهیه شده است. با این تفاوت که مواد مورد استفاده در حمله غوطه از تراکم و فشردگی بیشتری برخوردار بود.
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به ارسال اطلاعات در این باره به امریکایی ها و سازمان ملل، خاطرنشان کرد: دولت سوریه نیز موادی را در اختیار ما قرار داده است که حاکی از ارتباط مخالفان با برخی از موارد استفاده از سلاح شیمیایی است.
وی افزود: باید تحقیقات دقیقی درباره همه موارد مشکوک به استفاده از سلاح شیمیایی انجام شود. باید براساس تحقیقات تخصصی و دقیق، موارد استفاده از سلاح مذکور و عاملان آن مشخص شوند. همچنین شورای امنیت باید از نتایج این تحقیق اطلاع یابد.
لاوروف با اشاره به توافق سران گروه 8 در ژوئن گذشته در ایرلند شمالی مبنی بر انجام تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمایی در سوریه و معرفی عاملان آن گفت: مایه شگفتی است که برخی از کشورهای عضو "دی 8" ادعا می کنند دولت سوریه عامل حمله شیمیایی "غوطه" است و با این اقدام مرتکب جنایت علیه بشریت شده است و این امر هیچ نیازی به تحقیق در این باره وجود ندارد.
وزیر امور خارجه روسیه، این ادعاها را به منزله نقض توافق سران کشورهای عضو گروه 8 در ژوئن گذشته دانست، و خاطرنشان کرد: سران این کشورها توافق کردند هر گونه گزارشی را که به صورت تخصصی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تهیه شده باشد به طور مشترک و در چارچوب شورای امنیتی مورد بررسی قرار دهند. از این رو روسیه بر عملی شدن این توافق در آینده پافشاری خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها