برای مبارزه با القاعده:

آیا تجربه شورای بیداری عراق در سوریه اجرا می شود؟

آیا تجربه شورای بیداری عراق در سوریه اجرا می شود؟
سه شنبه 9 مهر 1392 - 13:45

روزنامه گاردین در مقاله ای نوشت: آیا امکان اجرای طرح "شوراهای بیداری عراق" در سوریه برای راندن اعضای مسلح القاعده از شمال این کشور وجود دارد؟

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم این روزنامه انگلیسی در شماره امروز خود با اشاره به این موضوع نوشت: عربستان معتقد است که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درخصوص مسائل نظام سوریه و ایران بسیار سهل انگارانه عمل کرده است.
به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه هر چند که عربستان می خواهد پشت پرده بماند ولی معتقد است که یک طرفی باید در امور سوریه دخالت کند و به حمایت تسلیحاتی از گروه های مخالف که اختلافات شان هر روز بیشتر می شود، بپردازد.
این روزنامه انگلیسی افزود: گروه های مسلح وابسته به القاعده فعال در سوریه طی سه هفته گذشته چند شهر شمالی و شرقی این کشور را تصرف کردند و با دیگر گروه های مخالف وارد درگیری های مسلحانه شدند .
گاردین در مقاله خود می نویسد: اختلافات گروه های مسلح سوریه فقط منحصر به نزاع با یکدیگر بر سر مناطقِ خارج از کنترل نظام دمشق نیست بلکه این اختلافات بیش از این مسایل است به عنوان مثال یکی از گروه های مسلح به تازگی از ائتلاف ملی سوریه (ائتلاف مخالفان خارج نشین) که در ترکیه فعالیت می کند، جدا شد و این گروه جدا شده نیز خود دچار اختلافاتی شد و 13 عضو آن جدا شدند و یک گروه جدید تشکیل دادند تا با دریافت اسلحه از ائتلاف ملی به فعالیت خود ادامه بدهند. 
گاردین اعلام کرد: نزاع دو طرفه در سوریه به نزاع چند طرفه تبدیل شده است و هم اکنون همه طرف ها با یکدیگر درگیر هستند و اینجاست که این سؤال به ذهن تداعی می شود که آیا می توان طرح شوراهای بیداری عراق را در شمال سوریه برای راندن اعضای القاعده اجرا کرد.
نویسنده این روزنامه در ادامه افزود: نوری مالکی نخست وزیر عراق به شوراهای بیداری که آمریکا در استان الانبار تشکیل داده بود، اطمینان و اعتماد کامل نداشت زیرا پیش بینی می شد که اعضای شوراهای بیداری در صورت عدم دریافت حقوق خود از آمریکا به ارتش عراق بپیوندند ولی اعضای این شوراها به ارتش نپیوستند که این امر منجر به افتادن اسلحه به دست هر کسی در استان الانبار شد.
گاردین به نقل از یکی از رؤسای شوراهای بیداری عراق گزارش داد: آنچه شوراهای بیداری استان الانبار در سال 2006 انجام دادند، قابل تکرار شدن در حلب است و می توان طرح شوراهای بیداری را به سادگی در سوریه اجرا کرد .
گاردین اینگونه نتیجه گیری می کند: مانع اصلی تشکیل شوراهای بیداری در شمال سوریه این است که این شوراها نیاز به حمایت های نظامی قدرتمند دارند ولی چنین نظامی هم اکنون در سوریه وجود ندارد و آمریکا نیز برای حمایت از این شوراها با مشکلاتی مواجه خواهد شد خصوصاً اینکه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هم اکنون در پی نزدیک شدن به ایران است .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها