وزیر خارجه مصر: روابط با آمریکا و قطر آشفته است

وزیر خارجه مصر: روابط با آمریکا و قطر آشفته است
چهارشنبه 24 مهر 1392 - 14:44

وزیر امور خارجه مصر از آشفتگی روابط کشورش با آمریکا و قطر خبر داد و گفت که این موضوع می تواند بر کل خاورمیانه تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم "نبیل فهمی" در گفت و گو با روزنامه "الاهرام" مصر اظهار داشت: بی ثباتی در روابط آمریکا و مصر به زیان همه خاورمیانه خواهد بود.
وی افزود: تنش و آشفتگی موجود در روابط بین مصر و آمریکا یکباره روی نداده است یا صرفا به علت تصمیم گیری نادرست آمریکا در به تاخیر انداختن اعطای کمک های خود به مصر نبوده است، بلکه این مشکل به زمان های بسیار قبل از این بازمی گردد.
نبیل فهمی گفت: مصر در طول 30 سال اخیر به کمک های سالانه آمریکا متکی بوده و همین امر باعث شد تا گزینه های مختلفی نداشته باشد و آمریکا را به این اشتباه بیاندازد که قاهره همواره با سیاست ها و مقاصد واشنگتن همسو و همراه خواهد بود.
آمریکا اخیرا تصمیم گرفته که کمک های مالی و نظامی سالیانه خود به مصر را متوقف کند.
مصر با دریافت بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار کمک مالی و نظامی سالیانه از آمریکا بعد از بعد از رژیم صهیونیستی بزرگترین دریافت کننده کمک های آمریکا به شمار می رود.

نبیل فهمی تصریح کرد: بعد از موفقیت ما در تشکیل کشوری دموکراتیک، کشورهای دنیا مجبور خواهند شد تا در مواضعگیری خود درقبال مصر بازنگری کنند و محترمانه با ما رفتار کنند.
وزیر امور خارجه مصر گفت که کشورش خدشه به امنیت ملی یا لطمه زدن به عزت و کرامت ملت مصر را اصلا نمی پذیرد، و آن را خط قرمز خود می داند.
وی همچنین به مواضع اخیر رئیس جمهوری تونس درقبال مصر اشاره کرد و گفت: ما گفته های منصف المرزوقی رئیس جمهوری تونس در ماه گذشته در جریان جلسه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک را که خواستار آزادی محمد مرسی رئیس جمهوری معزول مصر و همه زندانیان سیاسی شده بود، محکوم می‌کنیم.
نبیل فهمی همچنین از تیرگی روابط کشورش با قطر به خاطر نوع عملکرد شبکه تلویزیونی الجزیره این کشور سخن گفت و اظهار داشت: اخبار و گزارش های مغرضانه و دورغ پردازیهای شبکه الجزیره درقبال حوادث و رویدادهای مصر بر روابط بین دوحه و قطر تاثیر منفی می گذارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها