جنگ در سوریه چه زمانی پایان خواهد یافت؟

جنگ در سوریه چه زمانی پایان خواهد یافت؟
شنبه 4 آبان 1392 - 17:45

نویسنده و تحلیلگر فرانسوی تأکید کرد: تصمیم برای ویرانی سوریه در سپتامبر 2001 اتخاذ شده است و در صورت دست برداشتن عربستان از سیاست اعزام تروریست ها به سوریه، جنگ در این کشور پایان خواهد یافت.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "تیری میسان" نویسنده و تحلیلگر فرانسوی با تأکید بر اینکه تصمیم درباره ویرانی سوریه در 15 سپتامبر 2001 اتخاذ شده است گفت: 12 سال پیش و به دنبال حادثه 11 سپتامبر، چنین تصمیم گرفته شد که ابتدا افغانستان، سپس عراق و آنگاه لیبی و سوریه به اشغال درآیند. همچنین هر گونه جنگ علیه سوریه به منزله جنگ علیه لبنان می باشد.
وی در گفت وگو با "دام پرس" اظهار داشت: نام عربستان در گذشته و تاکنون همواره، با تروریسم همراه شده است. از این رو، مانع تراشی و سنگ اندازی بر سر راه حضور و عملیات روسیه در افغانستان از طریق این کشور انجام شد.

میسان خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که در آن دوره، برژینسکی مشاور امنیت ملی امریکا در پی یافتن فردی با شرایط اسامه بن لادن بود. زیرا این شهروند عربستانی در زمینه طرح های راهسازی تخصص داشت. پس از آن حلقه های بن لادن به وجود آمد و کم کم ارتش سرخ شوروی دچار بحران و موانعی شد و درگیری هایی میان طرفین درگرفت. در این درگیری ها، امریکا از گروههای "جهادی" مذکور در چندین جا استفاده کرد که امروزه نیز این گروهها در لیبی و سوریه حضور دارند.

بندر بن سلطان، افراطی ها را در دنیا مدیریت می کند
این نویسنده فرانسوی اظهار داشت: موتور محرکه این تشکیلات "جهادی" بندر بن سلطان به عنوان یکی از طرف های این عملیات اصلی است. در نتیجه دستگاه اطلاعاتی "جهادی ها" (افراطی ها) را در جهان مدیریت می کند.
تیری میسان افزود: حمایت از گروههای افراطی موسوم به "جهادی" یک واقعیت است و امریکا نمی تواند افراد مذکور را مدیریت نماید. از این رو شرایط جدیدی را برای کنترل بر آنها فراهم کرده است.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: امریکا تصمیم دارد تا نقش سازمان تروریستی را کاهش دهد. این در حالی است که عربستان نمی خواهد درباره وضعیت جهادی ها، از امریکا تبعیت کند. زیرا اگرچه این گروههای افراطی براساس خواست امریکا تشکیل شده اند اما از آنجا که عربستان این گروهها را اداره می کند یا مورد حمایت مالی و تشکیلاتی قرار می دهد و در چارچوب منافع خود از آنها بهره برداری می کند، آنها را ابزار دست خود می داند.

تیره شده روابط آمریکا و عربستان
این تحلیلگر فرانسوی با متهم کردن مقامات عربستانی به فاصله گرفتن از واقع بینی اظهار داشت: از سه ماه پیش تاکنون، روابط میان عربستان و امریکا تیره شده است و آل سعود در پی آن هستند تا به جای امریکا با فرانسه و ترکیه متحد شوند. اما این امر بعید به نظر می رسد. از این رو عربستان، اقدام به بازنگری در ساختار نظام خود کرده است. این کشور مخالف هر گونه راه حل سیاسی در سوریه و نزدیکی امریکا و ایران است.

آل سعود منزوی شده است

وی افزود: بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان، در سفر به روسیه، "ولادمیر پوتین" رئیس جمهور این کشور را از یک سو به استفاده از "جهادی ها" متهم کرد و از سوی دیگر به این کشور وعده خرید سلاح داد. در چنین وضعیتی "جفری فلتمن" سفیر سابق امریکا در لبنان، عربستان را به فاصله گرفتن از واقع بینی متهم کرد و اظهار داشت که این کشور به عنوان عضو جدید شورای امنیت انتخاب شده بود. اما سفیر عربستان با پذیرش این پست مخالفت کرد. فلتمن، این امر را در تاریخ شورای امنیت بی سابقه دانست و گفت که به دنبال نزدیک شدن امریکا و روسیه به یکدیگر در زمینه حل بحران سوریه، این امر کاملا بی معنی است. از این رو آل سعود احساس کرد که به زودی منزوی خواهد شد.
به گفته میسان، بندر بن سلطان الغای سرمایه گذاری های عربستان در امریکا را اعلام کرد. اما هیچ کس این ادعا را باور نکرد تا اینکه ترکی الفیصل، رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان این امر را تأکید و اعلام کرد که این امر براساس سیاست جدید دولت ریاض در مقابل امریکا انجام خواهد گرفت.

تیری میسان تصریح کرد: عربستان، در ابتدا از ولادمیر پوتین خواست تا دست از حمایت دولت سوریه بردارد. اما به دنبال شنیدن پاسخ منفی از وی، به روسیه توهین نمود. در شورای امنیت نیز به روسیه و چین تاخت و امروزه نیز امریکا را آماج حملات خود قرار داده است. حال باید پرسید: سیاستمداران ریاض به کجا می روند؟
تحلیلگر فرانسوی خاطرنشان کرد: عربستان، کاملا منزوی شده است و اعلام ادامه عملیات جهادی از سوی آن کشور بر جایگاه آن تأثیر منفی خواهد گذاشت. آنها در حقیقت خودشان را با مشکلات جدیدی روبرو می کنند. در نتیجه این گزینه های عربستان باعث دخالت نظامی امریکا برای سامان دادن به وضعیت عربستان از داخل آن کشور خواهد شد.
وی گفت: گزینه های عربستان فقط به جنگ رسانه ای محدود نمی شود. زیرا این موضوع کم کم آشکار شده است و اگر اختلاف میان طرفین، فقط یک بازی بود بندر بن سلطان در حضور سفرای غربی چنین موضعی نمی گرفت.
تیری میسان، نویسنده فرانسوی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که افراطیون موسوم به جهادی به سوریه گسیل داشته شوند، جنگ ادامه خواهد داشت و تنها کشوری که این افراد را به سوریه اعزام می کند عربستان است و زمانی که مانع بر سر صلح، یعنی عربستان از میان برداشته شود، جنگ متوقف خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها