سرکرده جدید طالبان پاکستان کیست؟ + عکس

سرکرده جدید طالبان پاکستان کیست؟ + عکس
يکشنبه 12 آبان 1392 - 12:12

خان سعید سنجا چهره دوم طالبان پاکستان پس از کشته شدن حکیم الله محسود به عنوان سرکرده جدید این گروه انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سرکرده جدید طالبان پس از کشته شدن «ولی الرحمن» که او را نفر دوم طالبان پس از حکیم الله محسود می دانستند به معاونت محسود رسید. ولی الرحمن نیز همانند حکیم الله محسود در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در اوایل تابستان گذشته کشته شد.

پس از ولی الرحمن، روز جمعه نوبت به حکیم الله محسود رسید. وی در حمله ای مشابه در وزیرستان شمالی در شمال شهر میرانشاه در خانه اش هدف موشک های شلیک شده از یک پهپاد آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

پس از کشته شدن محسود، «شورای مرکزی طالبان» در منطقه بازار«میرانشاه» برای انتخاب رهبر جدید تشکیل جلسه داد.روزنامه داون پاکستان انتخاب خان سعید سجنا، معاون حکیم‌الله محسود و سرکرده گروه سجنا را تایید کرد، اما در عین حال از برخی مخالفت ها با وی خبر داد. به گزارش این روزنامه رایزنی این شورا برای تصمیم‌گیری قطعی از یکشنبه ادامه خواهد یافت.

خان سعید الیاس سجنا، 37 ساله است و گفته می‌شود تحصیلات آکادمیک یا دینی ندارد و بیشتر به دلیل توانایی‌ها و شجاعت‌هایش در میادین نبرد معروف شده است. وی را مغز متفکر بسیاری از حملات مرگبار در مناطق قبیله‌ای نشین پاکستان می دانند.وی پیش از این معاون محسود و فرمانده طالبان در ایالت وزیرستان جنوبی بود.

پس از کشته شدن حکیم الله محسود، پاکستان در هراس از حملات انتقام جویانه طالبان به شدت به حمله آمریکایی ها واکنش نشان داد. پاکستان پس از به قدرت رسیدن نواز شریف که سیاستمداری محافظه کار است، تماس هایی را برای گفتگو با محسود برقرار کرده بود. محسود نیز به مذاکره با اسلام آباد تمایل نشان داده بود. از این رو پاکستان حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به محسود را «کشتار مذاکرات صلح» عنوان کرد و سفیر آمریکا در اسلام آباد را احضار کرد و با صدور بیانیه ای به این اقدام واکنشی خشمگینانه نشان داد.

سجنا موافق مذاکره با دولت اسلام آباد است.

آمریکا برای سر محسود جایزه تعیین کرده بود. وی پس از کشته شدن بیت الله محسود سرکرده قبلی طالبان  و برادرش در اولین عملیات سال 2009  یک پایگاه سازمان سیا در افغانستان را هدف قرار داد و 7 تن از اعضای سازمان سیا را کشت. آمریکا همچنین طالبان پاکستان را به حمله‌ای نافرجام در میدان "تایمز" نیویورک در ماه می سال ۲۰۱۰ متهم کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها