آخرین تلاشهای قطر برای حل اختلافات تروریستها

آخرین تلاشهای قطر برای حل اختلافات تروریستها
دوشنبه 13 آبان 1392 - 10:16

"خالد العطیه" وزیر خارجه قطر با بارزترین سران و فرماندهان گروه های مسلح در استانبول دیدار کرد تا آنها را برای اتخاذ موضع یکپارچه در زمینه تعامل با ائتلاف مخالفان و ستاد مشترک ارتش آزاد (وابسته به ائتلاف) و همچنین شرکت در کنفرانس "ژنو-2" توجیه نماید.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه فرامنطقه ای "الشرق الاوسط" عربستان نوشت: نشست گروههای تکفیری سوریه بدون دستیابی به توافق آشکاری درباره یکپارچه سازی تلاش هایشان در چارچوب تشکیلاتی که قرار بود "ارتش محمد" نامیده شود، به پایان رسید.

تشکیلات جدید، با هدف خارج شدن این گروهها از چارچوب "ستاد مشترک ارتش آزاد" و اختصاص یافتن بخشی از نمایندگی گروههای نظامی در ائتلاف ملی مخالفان، فقط چند روز قبل از برگزاری نشست فراگیر ائتلاف در استانبول ایجاد شده است و قرار است در نشست مخالفان، موضوع شرکت در کنفرانس ژنو-2 در پایان ماه جاری میلادی مورد بررسی قرار گیرد.
منابع مخالفان سوریه، اعلام کردند که نشست گروههای افراطی مخالف نظام سوریه، با وزیر امور خارجه قطر به دستیابی به وعده های قطعی قطر در زمینه حمایت سیاسی و مالی این کشور از گام مذکور نینجامید. اما خالد العطیه بازنگری در ترکیب ستاد مشترک را مورد تأیید قرار داد که این امر از تمایل قطر در این باره پرده برمی دارد و منابع مخالف نیز تأیید کرده اند که حمایت های قطر از این اقدام کاملا مشهود بوده است.

به گفته منابع مخالف سوریه، وزیر امور خارجه قطر دیدارهایی با فرماندهان گروههای شبه نظامی تکفیری فعال در جنگ سوریه برگزار کرد. اما سران گروههای نزدیک به القاعده یعنی "دولت اسلامی عراق و شام" مشهور به داعش و "جبهه النصره" در آن حضور نداشتند.

از سوی دیگر وی با "ریاض الشفقفه" دبیرکل تشکیلات اخوان المسلمین سوریه دیدار کرد و از علاقه خود به همکاری بیشتر با این گروه خبر داد.
دیدار دو روزه وزیر امور خارجه قطر از استانبول و مذاکره با گروههای افراطی و تکفیری دیروز یکشنبه در حالی به پایان رسید که به دلیل تأکید گروههای تکفیری بر ضرورت در اختیار داشتن حق تصمیم گیری در ائتلاف مخالفان و ستاد مشترک ارتش آزاد و همچنین ایجاد "خلافت" پس از براندازی نظام سوریه، به نتایج مشخصی نیجامید. در این دیدار وزیر امور خارجه قطر خاطرنشان کرد که کشورش از اسلامگرایان حمایت خواهد کرد اما کمک های آن تا این درجه نخواهد بود.
نشست سران گروههای تکفیری سوریه، کاملا استثنایی بود. زیرا بارزترین فرماندهان میدانی گروه های مسلح سوریه در دمشق، حلب، ادلب، لاذقیه، حمص و حماه به ندرت با یکدیگر نشست مشترک و سراسری برگزار می کنند.

در این نشست "زهران علوش" فرمانده "لواء الاسلام" در ریف دمشق، "ابوطلحه" فرمانده نظامی "احرار الشام" از بزرگترین گروههای مخالف دولت سوریه، "عبدالقادر صالح" فرمانده نظامی "لواء التوحید" بزرگترین گروه مسلح در حلب، "عیسی الشیخ" فرمانده گردان های "صقور الشام"، و فرماندهانی از گروههای شبه نظامی مانند "کتائب شهداء سوریا"، "احفاد الرسول" و "انصار الشام" حضور داشتند. اما خبری از حضور گروه "الفاروق" از گروههای مسلح فعال در حمص در این نشست نبود.
گروههای تکفیری مذکور، از هر گونه اطاعت از ریاست ستاد مشترک مخالفان، به فرماندهی "سلیم ادریس" خودداری می کنند.
منابع مخالف دولت سوریه اعلام کردند قطر و ترکیه برای نزدیک کردن دیدگاه رئیس ستاد مشترک مخالفان و گروههای تکفیری مسلح به  شدت تلاش می کنند و انتظار می رود در هفته آینده نشستی میان این گروهها برگزار شود.

حضور وزیر امور خارجه قطر در نشست سران گروههای تکفیری سوریه، در استانبول به منزله از سرگیری نقش میانجی گری میان گروههای مسلح مذکور توسط قطر پس از چند ماه عدم فعالیت در این زمینه می باشد. به ویژه اینکه بیشتر گروههای مسلح شرکت کننده در نشست مذکور، خود را به قطر بیش از سایر کشورهای حامی شان نزدیک می دانند.

پربیننده ترین خبرها