توافق ایران و غرب از دیدگاه زیباکلام، خوش‌چهره و بهشتی‌پور

توافق ایران و غرب از دیدگاه زیباکلام، خوش‌چهره و بهشتی‌پور
يکشنبه 10 آذر 1392 - 20:24

"صادق زیبا کلام"، "محمد خوش چهره" و "حسن بهشتی پور" با حضور در برنامه این هفته "من تهران" شبکه خبری العالم، درباره توافق جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5 و افق‌های پیش رو، گفت وگو کردند.

دکتر "صادق زیبا کلام" پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی و استاد دانشگاه، شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم توافق ایران و غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران در ژنو را نقطه عطفی تاریخی دانست.
وی گفت: سال ها است که ایران و آمریکا در دو سمت مقابل یکدیگر بوده‌اند و هر چه به نفع آمریکا بوده، به ضرر ایران بوده است و بالعکس. هرچند در برخی از مقاطع تاریخی نظر آمریکا و ایران همسو بوده است، به عنوان مثال دو کشور در خصوص سقوط صدام، سقوط طالبان و حمایت از مسلمانان بوسنی و هرزگوین نظری یکسان داشته اند، اما این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا، پا را از همسویی فراتر گذاشته به توافق می رسند.


 

 

 

 

 

 

 

زیبا کلام: در ژنو توافق صورت گرفت نه سازش
زیباکلام با بیان اینکه آن چه در ژنو روی داد، توافق بود نه سازش؛ خاطرنشان کرد: اگر اروپایی ها و غربی ها به این نتیجه می رسیدند که روحانی و ظریف از جایگاه و پذیرش داخلی برخوردار نیستند، چهار روز با آن ها بر سر میز مذاکره نمی نشستند.
وی در بخش دیگری از مصاحبه با العالم تأکید کرد: بعید نیست که شکاف به وجود آمده در سد میان غرب و ایران، در آینده نزدیک عمیق تر شود. نخستین موقعیتی که سبب عمیق تر شدن این شکاف خواهد شد، موضوع سوریه خواهد بود.
زیباکلام اظهار داشت: من اصلا تعجب نخواهم کرد اگر در چند روز آینده اعلام شود که آمریکا با مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 موافقت کرده است. حتی ممکن است در مرحله بعد، در سال آینده که ناتو از افغانستان خارج می شود، شاهد نوعی از همکاری میان ایران و آمریکا برای جلوگیری از تحرکات طالبان در افغانستان باشیم.


 

 

 

 

 

 

بهشتی پور: بی اعتمادی ایران و غرب دو طرفه است
دکتر "حسن بهشتی پور" نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز در برنامه "من تهران" شبکه العالم، توافق ایران و غرب را اتفاقی تاریخی توصیف کرد و اظهار داشت: این توافقنامه دارای تاثیرات ملی، منطقه ای و تاثیرات بین المللی است.
بهشتی پور تأکید کرد: این توافق تاثیر تعیین کننده‌ای در روابط ایران و غرب و آمریکا خواهد داشت؛ گام اول این توافق در جهت اعتماد سازی است زیرا هم غرب به ایران بی اعتماد است و هم ایران به غرب، و این بی اعتمادی دو طرفه است؛ بنابراین اگر خوب اجرا شود گام مهمی در جهت اعتماد سازی میان دو طرف برداشته شده است.
بهشتی پور گفت: رفع تنش در روابط ایران و آمریکا، حتما در کاهش تنش در سطح منطقه خاورمیانه تأثیر خواهد داشت، و بدون شک کشورهای منطقه باید از این موضوع خوشحال باشند، زیرا حضور نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس به بهانه ای اختلاف با ایران است.
وی ادامه داد: در صورت بهبود شرایط کل منطقه امن خواهد شد، بنابراین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی خاورمیانه باید از این توافق استقبال کنند، زیرا در واقع یک  عامل تنش زا به عامل همکاری تبدیل شده.
بهشتی پور خاطرنشان کرد: برخی کشورها نگاهی رقابت آمیز نسبت به ایران دارند و نگران هستند که ممکن است ایران قدرتی شود که امنیت انان را تهدید کند ؛ ولی این مسأله درست نیست و این کشورها باید با ایران تعامل داشته باشند و ایران هم باید با آنان وارد مذاکره شود.


 

 

 

 

 

 

خوش‌چهره: می‌توان به پایداری توافقنامه خوش‌بین بود
دکتر محمد خوش‌چهره کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران هم در برنامه من تهران شبکه العالم، با بیان اینکه نتیجه مذاکرات و توافقنامه ژنو برای طرفین برد برد بود، اظهار داشت: توافق با ايران مي تواند بعضي گره ها را در جهان غرب بگشايد. مخصوصا وقتي مي بينيم كه كشورهايي مانند چين و روسيه از اين تعادل حمايت مي كنند، مي توان به پايداري آن خوشبين بود.
خوش‌چهره خاطرنشان کرد: غرب معتقد است با فشارهايي كه آورده ايران را در مسيري گذاشته كه خروجي آن يك تضعيف جدي در اقتصاد ملي ما است. درحالیکه ايران كه معتقد است تاثير تحريم ها به دليل ساختار ويژه اقتصاد کشور باعث خودكفايي و شكوفايي در بعضي عرصه ها شد، به طوري كه شركاي غربي ما كه از شركت در تحريم ها خشنود نيستند نيز به اين امر اذعان داشته اند.
خوش‌چهره تأکید کرد: بعضي كشورهاي منطقه مثل قطر و كويت و امارات به دليل داشتن جمعيت كم شركاي خوبي براي اروپايي ها نيستند درحالي كه ايران با داشتن جمعيت زياد و زمينه هاي اقتصادي مناسب، بازار هدف خوبی براي غرب خواهد بود.
وی درباره ریشه ایران هراسی در منطقه اظهار داشت: اين كشورها اتكاي شديد به غرب و مخصوصا امريكا داشتند و با توجه به ايران هراسي هايي كه امريكا قبلا در بين هم پيمانان خود ترويج كرده منطق اين كشورها دچار تزلزل و تضاد شده است. اين مساله به اضافه چند مورد بي اعتمادي كه در مورد صدام يا مساله سوريه از امريكا شاهد بوده اند باعث شده كه اين كشورها از اين فرايند خشنود نباشند.
خوش چهره گفت: اگرچه این مسأله منطقي نيست اما قابل درك است، و از جايي كه ما با مردم اين كشورها مناسبات فرهنگي داريم لازم است كه ما در اين حوزه دقيق عمل كنيم.

 

پربیننده ترین خبرها