منافع مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی

منافع مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی
سه شنبه 10 دی 1392 - 14:27

مرکز پژوهش های امنیت ملی دانشگاه تل آویو به تازگی مطلبی به نام "دشمن دشمنم، دوست من است" درباره روابط رژیم صهیونیستی و عربستان به رغم نبود رابطه دیپلماتیک و منافع مشترک این دو با یکدیگر منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این گزارش افزود: جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی و تبدیل شدن به یک ابرقدرت در منطقه از مهمترین منافع مشترک است لذا گرچه ریاض پیشرفت در گفت وگوهای فلسطینی - اسراییلی را شرط بهبود روابطش با رژیم صهیونیستی اعلام کرد اما عربستان و تل آویو در ماه های اخیر به مقدار زیادی به یکدیگر نزدیک شده اند.   
این گزارش حاکیست، شماری از شرکت های اسراییلی به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در زمینه امور امنیتی و آموزش نیروهای ویژه کمک نموده و سامانه های فناوری پیشرفته ای در اختیار رژیم عربستان قرار دادند.
رژیم صهیونیستی نیز ضمن هموار سازی زمینه صادرات سلاح به کشورهای مزبور، از مخالفتش با ارسال سلاح از سوی واشنگتن به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس کاست. 

در قبال این رفتار، تل آویو نیز آزادی یافت تولیداتش را در کشورهای مزبور بفروشد به شرط آنکه عبارت ساخت اسراییل روی آن نوشته نشود. 
عربستان و سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از میزان تاثیر رژیم صهیونیستی بر تصمیم های کنگره و نفوذ این رژیم در آمریکا آگاهند لذا حفظ روابط خوب با تل آویو را بر خود واجب می دانند اما معتقدند روابط دیپلماتیک علنی با اسراییل در دوره کنونی بیش از آنکه مثبت باشد نتایجی منفی خواهد داشت.   
این پژوهش در توصیه ای مهم به سران این رژیم می گوید: برای اسراییل نیز بهتر آن است که روابطش با عربستان و سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باقی پنهان بماند چون کشورهای مزبور ارتجاعی بوده و حقوق بشر را به رسمیت نمی شناسند.
گفته می شود یکی از علل تحکیم روابط ریاض و تل آویو، مخالفت آمریکا با حمله نظامی به ایران و سوریه بوده است.
دیگر منافع مشترک تل آویو و ریاض، جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در منطقه، غیرقانونی دانستن نظام بشار اسد رییس جمهور سوریه، حمایت از دولت انتقالی مصر و همکاری با آمریکاست.      
 

پربیننده ترین خبرها