ژنو 2 ؛ مذاکرات و پایان بی نتیجه +فیلم

پنج‌شنبه 10 بهمن 1392 - 20:41

ژنو (العالم) ـ نشست هیات دولت سوریه و ائتلاف مخالفان، امروز (پنجشنبه) در ژنو در حالی برگزار شد که اخضر ابراهیمی میانجی سازمان ملل، پیش بینی کرده بود مذاکرات ، فردا و بدون هرگونه پیشرفت ملموس، به پایان برسد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار شبکه خبری العالم از ژنو، هیات دولت سوریه، با بررسی بیانیه "ژنو1" از ابتدا و بند اول آن که مربوط به محکوم کردن تروریسم و توقف کشتار است، موافقت کرد، اما ائتلاف مخالفان اصرار دارند که در بررسی این بیانیه، از بند پنجم شروع کنند و بندهای قبل از آن را نادیده بگیرند و این در حالی است که بند پنجم مربوط به انتقال قدرت است.

بر پایه این گزارش، ماراتنِ مذاکرات میان هیات دولت سوریه و ائتلاف مخالفان در ژنو2 همچنان ادامه دارد و این در حالی است که شکاف عمیق رویکردهای دو طرف، امکان همگرایی را محال کرده است.

"بثینه شعبان" مشاور رییس جمهوری سوریه روز پنجشنبه به خبرنگار العالم گفت: ما به اخضر ابراهیمی، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، اعلام کردیم که مشکلی با بررسی بیانیه ژنو 1 نداریم، اما این کار باید بر اساس اولویت ها صورت گیرد، به این ترتیب که در بند نخست، موضوع تروریسم مطرح است، در حال حاضر تروریسم، امان مردم سوریه را بریده است، بنابراین باید تروریسم متوقف شود تا زمینه مساعدی جهت آغاز هرگونه فرایند سیاسی فراهم شود.

"عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز درمصاحبه با العالم افزود: کسانی که بیانیه ژنو1 را نوشته اند و همچنین کسانی که قطعنامه 2118 را تحریر کرده اند، تاکید نموده اند که بیانیه باید به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد، با توجه به این مساله، نخستین بند از این بیانیه، به تروریسم مربوط می شود.

وی افزود: چرا آن ها از بررسی ماجرای خشونت و تروریسم می گریزند و شانه خالی می کنند؟ چرا نمی خواهند اساسا به چیزی پایبند شوند، مشخص است که وقتی موضوع خشونت و تروریسم مورد بررسی قرار می گیرد، باید به مرحله محکوم کردن خشونت و تروریسم برسند.

در این میان از وجود فشارهای بین المللی بر دوطرف، برای دستیابی به توافق به میان آمده است که هیات دولت سوریه تاکید کرده است به هیچ وجه تسلیم فشارها نخواهد شد.

"فیصل المقداد" معاون وزیر امورخارجه سوریه در این خصوص به شبکه العالم گفت: کسانی که سعی دارند ما را تحت فشار قرار دهند می دانند که ما در برابر فشارها پایداری خواهیم کرد و به هیچ وجه احتمال آن وجود ندارد که تسلیم این گونه فشارها شویم و آن ها این مساله را خوب می دانند.

وی افزود: ما از هرتلاشی برای به دست آوردن نتایجی که مورد پسند ملتمان باشد، فروگذار نیستیم. ما خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات هستیم تا دستاوردی تقدیم ملت سوریه کنیم اما اگر طرف مقابل بر سر خودداری از هرگونه امتیازدهی پافشاری می کند، باید در قبال آن نیز مسوول باشد.

اخضر ابراهیمی به منظور کاهش سطح توقعات از نتایج کنفرانس ژنو2، تاکید کرد که نتایج این کنفرانس، در حد بحران سوریه نیست، تا به این وسیله، باب گفت وگو را برای دور آینده مذاکرات باز کند.

ابراهیمی گفت: تاکید می کنم نتایجی که به دست خواهیم آورد، در حد بحران نیست.ناظران سیاسی بر این باورند که شکاف عمیق میان طرف های شرکت کننده در کنفرانس ژنو 2 باعث خواهد شد که این کنفرانس، کاملا پایین تر از حد توقعات ظاهر شود.

30-10:32
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها