نگرانی آل‌سعود از هواداران خاموش اخوان المسلمین

نگرانی آل‌سعود از هواداران خاموش اخوان المسلمین
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 21:23

العالم - یک مجله انگلیسی در تحلیل رویکرد سردمداران عربستان در قبال اخوان المسلمین نوشت: خاندان آل سعود از گذشته دارای نوعی نگرانی نسبت به جماعت اخوان المسلمین هستند؛ جماعتی که به اعتقاد سران عربستان، شمار زیادی "هوادار خاموش" در این کشور دارد.

یه گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مجله اکونومیست در یادداشت خود در این باره می افزاید: هوادران مزبور تهدیدی احتمالی برای سلطه آل سعود در عربستان به شمار می روند، از این رو آل سعود با قدرت از سرنگونی اخوان المسلمین در مصر حمایت کرد.

مقامات سعودی معتقدند که با حمایت از سرنگونی مرسی و حمایت از آل خلیفه در بحرین در برابر مخالفان، از رقبایشان در کشورهای همجوار پیشی گرفته اند که این موضوع به ریاض به منظور سلطه بر منطقه در برابر کشورهایی مانند قطر و ایران کمک می کند.    

این نشریه انگلیسی ضمن مقایسه مصر با بحران بحرین به عنوان مناطق تحت نفوذ عربستان نوشت: مصر و بحرین از بی ثباتی رنج می برند اما به طور عمده متکی به سخاوتمندی عربستان در زمینه اعطای کمک مالی هستند.

اکونومیست با اشاره به تلاش عربستان برای تحمیل سلطه اش بر کشورهای منطقه مانند سوریه، عراق و لبنان می نویسد: این تلاش چندان موفقیت آمیز نبود چون عربستان قادر به رقابت با کشورهایی مانند ایران در این زمینه نیست.  

این نشریه غربی می افزاید: به رغم ثروت هنگفت آل سعود، اما آنان خوشحال نیستند و با بحران واقعی در کشور خود مواجهند. 

به نوشته "اکونومیست"، رژیم عربستان در سه سال گذشته یک تریلیون (1000 میلیارد) دلار نفت فروخته و حتی سرمایه گذاری عظیمی در زمینه هایی مانند تاسیسات زیربنایی، صنایع، بهداشت و آموزش داشته اما افکار عمومی نسبت به آل سعود بدبین بوده و نوعی نگرانی، ترس و ناخشنودی این خاندان را فراگرفته است.    
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها