پهپادها روابط واشنگتن-ریاض را گرم می‌کنند؟

پهپادها روابط واشنگتن-ریاض را گرم می‌کنند؟
شنبه 2 فروردين 1393 - 22:35

یک نشریه آمریکایی اطلاعاتی از مذاکرات واشنگتن با دولت عربستان سعودی برای فروش هواپیمای بدون سرنشین به ریاض خبر داد و از این قرارداد احتمالی به عنوان عاملی برای گرم شدن روابط متشنج دو کشور نام برد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از«اینتلیجنس آنلاین»، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سفر هفته آتی خود به عربستان سعودی تلاش می کند روابط متشنج واشنگتن و ریاض را اصلاح کند، روابطی که پس از مذاکرات هسته ای ژنو و خوداری آمریکا برای حمله به سوریه رو به سردی گراییده است. ریاض معتقد است، انعطاف پذیری اوباما در برابر ایران و تردید واشنگتن برای مداخله در سوریه به موقعیت عربستان در منطقه ضربه زده است.

به هرحال اوباما در هفته آخر ماه مارس به ریاض سفر خواهد کرد و برای اصلاح روابط میان دو کشور تلاش می کند. در عربستان هم "محمد بن نایف" وزیر کشور عربستان مسئولیت گرم کردن روابط دو جانبه را برعهده گرفته است و صادرات هواپیماهای بدون سرنشنین از آمریکا به عربستان شاید بهایی باشد که آمریکا برای اصلاح رابطه باید بپردازد.

بر اساس اطلاعات محرمانه، شرکت آمریکایی "جنرال اتومیکس" در ماه های اخیر برای فروش هواپیماهای بدون سرنشین مذاکراتی با وزارت دفاع عربستان را آغاز کرده است.اگرچه واشنگتن پیش از این به امارات متحده عربی هواپیمای بدون سرنشین داده است، اما تاکنون از فروش آن به عربستان خودداری کرده است. خودداری آمریکا از فروش این نوع هواپیما باعث شد تا ریاض برای تهیه آن به ایتالیا، روسیه و آفریقای جنوبی روی آورد و در سال 2012 چهار فروند هواپیمای بدون سرنشین فالکو از شرکت سیلیکس ایتالیا خریداری کند.

مذاکرات وزارت دفاع عربستان با جنرال اتومیکس درباره نوع خاصی از هواپیماهای بدون سرنشین است که برای عملیات در آب و هوای گرم طراحی شده و در ابتدای سال 2013 به امارات متحده عربی فروخته شده است.

مذاکرات در مراحل ابتدایی به سر می برد و دو طرف در خصوص سطح انتقال فن آوری به توافق نرسیده و فرآیند فروش نیز هنوز به موافقت کنگره آمریکا نرسیده است.

اینتلیجنس آنلاین می نویسد: این هواپیماها درنوع خود می تواند عربستان را آماده مقابله نظامی با ایران کند. تهران نیز در حال فعالیت بر روی چندین نمونه هواپیمای بدون سرنشین مانند کرار و شاهد129 است.

گارد ملی عربستان به ریاست "امیر متعب" فرزند ملک عبدالله پادشاه این کشور در تلاش برای دستیابی به هواپیمای بدون سرنشین و انتقال تکنولوژی پیشرفته شرکت "دینل دینامیک" آفریقای جنوبی در سال 2013 وارد مذاکره با آفریقای جنوبی شد. اما اکنون برنامه توسعه هواپیماهای بدون سرنشین عربستان با نظارت مرکز تحقیقات فن آوری پیشرفته "امیر سلطان" انجام می شود و اگرچه جنرال اتومیکس در خصوص قرارداد هواپیماهای بدون سرنشین با امیر سلمان بن عبدالعزیز وزیر دفاع عربستان در حال مذاکره است اما محمد بن نایف وزیر کشور عربستان، مذاکره کننده جدید است که ازنزدیک در این مذاکرات شرکت دارد. زیرا وی روابط محکمی با جان برنان مدیرسازمان اطلاعات مرکزی آمریکا دارد.

این دو شخصیت زمانی که برنان مشاور اوباما در مبارزه با تروریسم بود، در برنامه ریزی حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی علیه القاعده در شبه جزیره عرب همکاری داشتند.

آژانس اطلاعاتی مرکزی و نیروی هوایی آمریکا از سال 2010 با هواپیماهای بدون سرنشین به القاعده در شبه جزیره عرب حمله می کند که این حملات در یمن و دیگر نقاط دنیا مثل پاکستان تلفات غیر نظامی بسیاری داشته است.

پربیننده ترین خبرها