اوباما درباره ایران به عربستان اطمینان داد

اوباما درباره ایران به عربستان اطمینان داد
شنبه 9 فروردين 1393 - 11:08

العالم - یک مقام بلندپایه آمریکایی با اشاره به دیدار اوباما با پادشاه عربستان، گفت: اوباما به شاه سعودی اطمینان داده که "واشنگتن توافقنامه بدی با تهران امضا نخواهد کرد".

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این مقام بلندپایه آمریکایی می افزاید: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سعودی، برخی اختلافات تاکتیکی بین دو طرف را در شهر ریاض بررسی کردند.

رویترز بدون اشاره به نام این مقام آمریکایی و به نقل از وی، می نویسد: رئیس جمهوری آمریکا در جریان دیدار از ریاض در تلاش برای از بین بردن این نگرانی سعودی ها است که فکر می کنند واشنگتن می خواهد به طور تدریجی از منطقه خاورمیانه دست بکشد و دیگر به صدای هم پیمانان قدیمی خود در این منطقه گوش فرا نمی دهد.

"مقامات سعودی سال گذشته درباره تحولی ریشه ای در سیاست عربستان برای دور شدن از واشنگتن هشدار داده بودند، زیرا به خاطر نوع برخورد آمریکا با بهار عربی و سیاست هایش در قبال سوریه و ایران، احساس ناامیدی می کنند."
  به گفته این مقام آمریکایی، کاخ سفید همچنان درباره تامین سلاح های ضدهوایی دوش پرتاب برای مخالفان مسلح سوریه نگران است.

این مقام آمریکایی گفت: اوباما و عبدالله بن عبدالعزیز با یکدیگر به طور صریح درباره شماری از مسائل و چه بسا اختلاف دیدگاه درباره پاره ای از موضوعات بحث و تبادل نظر کردند اما اوباما به روشنی تاکید کرد که "منافع راهبردی آمریکا و عربستان همچنان مشترک است".

وی افزود: اوباما به شاه سعودی تاکید کرد که توافقنامه "بد"ی با ایران را نخواهد پذیرفت و شاه سعودی با توجه و اهتمام فراوان، به سخنان اوباما گوش فرا داد.

این دومین سفر اوباما به عربستان از ژوئن سال 2009 میلادی به شمار می رود؛ سعودیها از مهمترین شرکای اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه هستند.

اوباما در سفری دو روزه و در راس هیاتی عالی رتبه برای دیدار با پادشاه عربستان روز جمعه وارد عربستان شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها