ترفند انگلیسی برای جلوگیری از بازداشت لیونی در لندن

ترفند انگلیسی برای جلوگیری از بازداشت لیونی در لندن
چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393 - 17:37

به نوشته یک روزنامه انگلیسی، دولت انگلیس برای جلوگیری از بازداشت احتمالی تزیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی در سفر به لندن، به وی مصونیت موقت دیپلماتیک اعطا کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه گاردین انگلستان نوشت: دولت انگلیس به تزیپی لیونی مصونیت موقت دیپلماتیک اعطا کرده تا از این طریق، احتمال بازداشت وی به اتهام جنایات جنگی علیه فلسطینیان را در جریان سفر امروزش به انگلستان، منتفی کند.

گاردین نوشت: لیونی قرار است در این سفر با ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلستان دیدار کند، لذا وی در برابر هر گونه بازداشت یا محکومیت دارای مصونیت دیپلماتیک خواهد بود.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز بدون اشاره به مدت این سفر تاکید کرد که دفتر لیونی این موضوع را تایید کرده است.

این تصمیم پس از تلاش فعالان فلسطینی و هواداران بین المللی فلسطین برای اخذ حکم بازداشت لیونی به خاطر دست داشتن در جنایات جنگی علیه فلسطینیان اتخاذ شده است.

هاآرتص افزود: تلاش برای بازداشت لیونی از سوی شرکت وکالت (هیکمن وروز) انجام شده که وکیل خانواده فلسطینیانی است که در جریان حمله اسراییل به مرکز پلیس فلسطینی در نوار غزه در دسامبر 2008 کشته شدند.

به نوشته این روزنامه، گزارش مرکز فلسطینی حقوق بشر در غزه حاکیست که دفتر وکلا از مدیر دادستانی انگلستان صدور حکم بازداشت لیونی و گشودن پرونده جنایی علیه وی را خواستار شده است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص خاطرنشان کرد: قانون ولایت قضایی بین المللی اجازه می دهد مسؤولان خارجی در زمان حضور در انگلستان، به خاطر نقض قوانین بین المللی محاکمه شوند.

هاآرتص نوشت: این قانون مسؤولان صهیونیست را که قصد سفر به انگلستان دارند، در معرض خطر بازداشت قرار می دهد، البته در سال 2009 میلادی قانون مزبور تغییر یافت به گونه ای که شرط صدور حکم بازداشت علیه مقامهای تل آویو، تایید رییس دادگستری انگلستان است.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، دفتر وکلا اواخر آوریل 2014 درخواست بازداشت لیوینی را مطرح کرد، اما دفتر رییس دادستانی انگلستان روز دوشنبه هفته جاری ابلاغ کرد که لیونی از وزارت خارجه انگلستان مصونیت دیپلماتیک به دست آورده، لذا در قبال گشوده شدن پرونده های جنایی مصون است.

هاآرتص افزود: لیونی در سال 2011 هم هنگام سفر به انگلستان، برای این که دستگیر نشود، از سوی مقامات اسرائیلی به عنوان فردی با "ماموریت ویژه" معرفی شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها