آغاز انقلاب تا سرنگونی مبارک

آغاز انقلاب تا سرنگونی مبارک
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 - 11:23

نخستین جرقه های انقلاب مردم مصر در پانزدهم ژانویه ۲۰۱۱ م. (۲۵ دی ۱۳۸۹) با تظاهرات شهروندان مصری مقابل سفارت تونس برای حمایت از انقلاب مردم تونس زده شد.

- ۱۷ ژانویه
در هفدهم ژانویه یک جوان مصری با نام "عبده عبدالمنعم حماده جعفر خلیفه" در اعتراض به بسته شدن رستوران خود و عدم توجه مسئولان به شکایتش، مقابل ساختمان مجلس الشعب دست به خودسوزی زد.

- ۲۵ ژانویه (روز خشم)
نخستین فراخوان برای اعتراضات مردمی در مصر توسط گروهی از جوانان حامی دموکراسی به نام جنبش ۶ آوریل انجام شد.
جنبش 6 آوریل در بیست و پنجم ژانویه روز ملی پلیس مردم را به حضور در تظاهراتی گسترده دعوت کرد. وزارت کشور اعلام کرده بود که با قاطعیت با "قانون‌شکنان" برخورد خواهد کرد – طبق قانون وضعیت فوق العاده هرگونه تظاهرات خیابانی در مصر ممنوع بود - اما محمد البرادعی چهرهٔ سرشناس مخالفان از اعتراض حمایت کرده و اعلام کرد وقت آن است که مخالفان حکومت مصر قدم در راه تونس بگذارند.

- ۲۶ ژانویه
در بیست و ششم ژانویه پلیس و نیروهای امنیتی بر شدت خشونتها علیه مردم افزودند. در این روز شهر سوئز نیز شاهد قیامی منحصر به فرد بود. مردم انقلابی این شهر تعدادی از ساختمان‌های دولتی از جمله چند پاسگاه پلیس را به آتش کشیدند.

- ۲۷ ژانویه
در پی شدت گرفتن درگیری‌ها و اعتراضات، مردم مصر با دعوت مخالفان تظاهراتی میلیونی در میدان التحریر قاهره برگزار کردند؛ فقط در جریان یکی از این تظاهرات‌ پانصد تن دستگیر و روانه زندان شدند. اقشار مختلف مردم مصر بویژه جوانان مصری با در دست داشتن پلاکارد و سردادن شعار علیه رژیم حسنی مبارک، خواستار کناره‌گیری رئیس جمهور مادام العمر مصر از قدرت و برقراری آزادی و دموکراسی واقعی درکشورشان شدند.
در این تظاهرات نیروهای امنیتی و ضد شورش به صورت گسترده با مردم درگیر شده و به سوی آنها گاز اشک آور و گلوله شلیک کردند.

- ۲۸ ژانویه (جمعهٔ خشم)
راهپیمایی روز جمعه ۲۸ ژانویه پس از نماز جمعه در همه شهرهای مصر پیش‌بینی شده بود. منابع خبری یک روز پس از این تظاهرات، تعداد کشته‌های تأیید شده را ۲۷ نفر در سوئز، ۲۳ نفر در اسکندریه و ۲۲ نفر در قاهره اعلام کردند. بیش از هزار نفر نیز مجروح شدند.
در این روز معترضان مقر حزب دمکراتیک ملی، حزب حاکم مصر در قاهره را به آتش کشیدند.
دولت پس از این درگیری های خونین نیروهای امنیتی با مردم، از ساعت ۱۸ تا ۶ صبح روز بعد حکومت نظامی اعلام کرد. ممنوعیت رفت و آمد روز بعد نیز ادامه یافت.

- ۲۹ ژانویه
در جریان اعتراضات ۲۹ ژانویه نیروهای ارتش عمدتاً بی‌طرف باقی ماندند. میدان التحریر قاهره معترضان که به انحلال کابینه راضی نبودند، علی رغم اعلام حکومت نظامی، دوباره به خیابان‌ها آمدند.
معترضان مقر حزب حاکم را در شهر اقصر به آتش کشیدند. در سوئز حدود هزار تا دو هزار نفر تجمع کرده و نیروهای نظامی مانع آن‌ها نشدند. ۱۷۰۰ کارگر بخش عمومی نیز در این شهر تا استعفای مبارک اعلام اعتصاب کردند.

- ۳۰ ژانویه
شهر قاهره به طور کامل از کنترل پلیس خارج شد، و نیروهای ارتش و گروه‌های داوطلب مردمی سعی در کنترل اوضاع و جلوگیری از غارت داشتند.
شایعات زیادی در مورد دخالت نیروهای پلیس در غارت‌ها مطرح بود. چندین ساختمان مهم شهر در حال سوختن بودند و گروهی از معترضان که شب را در میدان التحریر به صبح رسانده بودند به اعتراضها برای سرنگونی مبارک ادامه دادند.
در اسکندریه و سوئز نیز وضعیت مشابهی حکمفرما بود .. عصر این روز دوباره مقررات منع رفت و آمد اعلام شد. و ارتش نفربرهای بیشتری را به سوی میدان التحریر اعزام کرد.
در سی ام ژانویه صدها قاضی و پس از آن محمد البرادعی به جمع معترضان در میدان التحریر پیوستند. اوایل روز نیز یکی از رهبران اخوان المسلمین گفته بود که گروه‌های مخالف دولت، محمد البرادعی را به عنوان نماینده خود برای مذاکره با حکومت تعیین کرده‌اند.

- ۳۱ ژانویه
در این روز معترضان به همراه صدها قاضی و محمد البرادعی نمایندهٔ اپوزیسیون، به تحصن خود در میدان التحریر ادامه دادند. با توجه به عقب نشینی نیروهای پلیس شایعه‌های مختلفی مطرح شده بود. با خروج پلیس از خیابان‌ها مردم خودشان برای حفظ امنیت شهر اقدام کردند.
گروه‌های مخالف مردم را به یک راهپیمایی بزرگ در روز سه‌شنبه اول فوریه فراخواندند.


- ۱ فوریه(تظاهرات میلیونی)
در یکم فوریه سخنگوی ارتش مصر در بیانیه رسمی که در تلویزیون دولتی این کشور منتشر شد، بر حق قانونی ملت مصر تاکید کرد. سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد، خواسته‌های مردم مصر را که از یک هفته پیش در خیابان‌های این کشور علیه دولت تظاهرات می‌کنند، قانونی می‌داند.
ارتش مصر در پیامی خطاب به مردم مصر اعلام کرد ارتش خواسته‌های مردم بزرگ مصر را قانونی می‌داند و به استفاده از زور علیه مردم مصر مبادرت نخواهد کرد.
سخنگوی ارتش مصر در این پیام که از سوی خبرگزاری رسمی مصر، منا، و تلویزیون دولتی این کشور منتشر شد، بر آزادی بیان به شکل مسالمت‌آمیز و تضمین شده برای همه تاکید کرد.
تلویزیون دولتی مصر همچنین اعلام کرد ارتش اطمینان داده‌است علیه تظاهر کنندگان به زور متوسل نخواهد شد.
در شامگاه ۱ فوریه حسنی مبارک طی سخنرانی که از شبکه دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد که مردم حق اعتراض و انتقاد علیه حکومت را دارند، و به نظر آنها احترام می‌گذارد.
او گفت با وجود اینکه علاقه‌ای به قدرت ندارد فعلا قصد استعفا ندارد. مبارک به مردم گفت که به عمر سلیمان گفته‌است با سران اپوزیسیون گفتگو کند، اما متاسفانه آنها قبول به گفتمان نکرده‌اند. حسنی مبارک همچنین گفت کسانی که به اماکن دولتی آسیب رسانده‌اند باید به سزای اعمالشان برسند. او خاطرنشان کرد که قصد شرکت در دور بعدی انتخابات را (سپتامبر ۲۰۱۱) ندارد. حسنی مبارک افزود: «این کشور من است، جایی که در آن زندگی کرده‌ام، برای سرزمینش جنگیده و از استقلال و منافعش دفاع کرده‌ام و در این سرزمین نیز خواهم مرد».

- ۲ فوریه (حمله شترسواران به مردم در میدان التحریر)
در نخستین دقایق دوم فوریه درگیری بین طرفداران و مخالفان مبارک و تیراندازی هوایی در اسکندریه دومین شهر بزرگ مصر، آغاز شد.
معترضان که از سخنرانی شب قبل مبارک خشمگین بودند، از ارتش خواستند او را از قدرت بردارد.
در شهر اسکندریه عده‌ای با چماق و چاقو به مردم حمله ور شدند.  از حدود ساعت ۲ بعدازظهر تجمع حدوداً 10 هزار نفری طرفداران مبارک در مرکز قاهره آغاز شد.
دقایقی بعد درگیری خونین طرفداران مبارک و معترضین در میدان التحریر آغاز شد.  و گروهی افراد نقابدار سوار بر اسب و شتر به مردم در میدان التحریر هجوم آوردند.
شماری از این مهاجمان به دست مردم دستگیر شدند و کارت شناسایی به دست آمده از آنها نشان داد که از نیروهای امنیتی و پلیس هستند.
در جریان این درگیری‌ها عده‌ای نیز از بالای ساختمانهای اطراف میدان التحریر به سوی مردم سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند.
ارتش در این درگیری دخالت نکرد.
به گفته برخی رسانه‌ها بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن در درگیری‌های روز چهارشنبه قاهره زخمی شدند.
سخنرانی دوم مبارک:
در روز ۲ فوریه ۲۰۱۱ حسنی مبارک نطق جدیدی را ایراد کرد. او فعالیت دو مجلس این کشور را به تعلیق درآورد. مبارک در این سخنرانی به مردم وعده داد که در قوانین مصر تغییرات اساسی ایجاد می‌کند و دوره‌های ریاست جمهوری را محدود می کند.
اخوان المسلمین سخنان مبارک را رد کرد.


- ۳ فوریه
درگیری بین معترضان و عناصر مبارک از دوم فوریه تا پیش از ظهر سوم فوریه همچنان ادامه یافت.
وزارت بهداشت مصر اعلام کرد، روز چهارشنبه دوم فوریه سه نفر کشته و بیش از ۱۵۰۰ زخمی شدند.
عناصر وابسته به مبارک پنجشنبه ۳ فوریه ۲۰۱۱ به تظاهرکنندگان در میدان التحریر تیراندازی کردند که دو تن کشته و شماری نیز مجروح شده‌اند.
اعلام کناره‌گیری حسنی مبارک از انتخابات ریاست‌جمهوری مورد قبول کسانی که به خیابان‌ها ریخته بودند، قرار نگرفت و روزچهارشنبه نیز اعتراضات ادامه یافت.
مردم اعلام کردند در روز جمعه ۴ فوریه تظاهرات گسترده‌ای را به راه خواهند انداخت.

- ۴ فوریه (روز وداع)
اعتراضات و تظاهرات مردم مصر علیه رژیم حسنی مبارک، روز جمعه که به جمعه وداع نیز معروف شد، ادامه یافت.
بندر اسکندریه که قطب اقتصادی مصر به شمار می رود در این روز کاملا بسته بود.
نیروهای امنیتی ماموران و پلیس تقریبا کنترل شهرهای سوئز و المنصوره را از دست دادند.
مردم برای یازدهمین روز اعتراضات، در میدان التحریر قاهره جمع شدند. شهرهای اسماعیلیه، سوئز و اسکندریه نیز غرق در اعتراضات مردمی شد.
در این بین عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که احتمال دارد در انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر شرکت کند. وی در این روز به جمع معترضان در میدان التحریر پیوست.
محمدحسین طنطاوی، وزیر دفاع مصر، هم برای بازدید از وضعیت، و گفت وگو با معترضان به میدان التحریر آمد و سعی کرد تا آن‌ها را به پایان اعتراضات متقاعد کند.
در اسکندریه در هنگام برگزاری نماز جمعه، مسیحیان و افراد دیگری که نماز نمی‌خوانند با تشکیل یک زنجیرهٔ انسانی به دور نمازگزاران از حملهٔ احتمالی جلوگیری کردند.
این تحول فقط یک ماه پس از بمب‌گذاری کلیسایی در این شهر اتفاق افتاد، که منجر به مرگ تعداد زیادی از مسیحیان شد.

- ۵ فوریه
انفجار خط لولهٔ انتقال گاز مصر به اراضی اشغالی
خط لوله انتقال گاز مصر در این روز در منطقه العریش با انفجار مهیبی دچار آتش سوزی شد.  تلویزیون مدتی پس از اعلام انفجار این خط لوله، مدعی شد دلیل انفجار نشت گاز بوده‌است.

- ۶ فوریه (یکشنبه شهدا)
در این روز اخوان‌المسلمین اعلام کرد که با دولت عمر سلیمان در مورد راه‌های حل بحران کشور گفت و گو می‌کند.
این درحالی‌ست که اخوان‌المسلمین پیشتر اعلام کرده بود تا پیش از رفتن مبارک از مذاکره با دولت خودداری خواهد کرد.
محمد البرادعی از این مذاکرات انتقاد کرده و نظام کنونی را فاقد مشروعیت دانسته‌است. اما پس از آن جمعیت میهنی برای تغییر یک نماینده را برای گفتگو اعزام کرد.
حزب لیبرال وفد، حزب چپ‌گرای تجمع و نمایندگان گروه‌های جوانان طرفدار دمکراسی که سازمان‌دهندهٔ اعتراضات بوده‌اند، نیز در این مذاکرات شرکت داشتند.

- ۸ فوریه
مردم مصر روز سه شنبه (19 بهمن-8 فوریه) براي پانزدهمين روز متوالي با برگزاري تظاهراتي گسترده کناره گيري حسني مبارک را خواستار شدند.
همچنین هزاران نفر از مردم مصر در خيابان رامسس تجمع کرده و خواستار انحلال پارلمان شدند.
در همين حال مبارک به منظور مقابله با گسترش اعتراض‌هاي مردمي، از تشکيل کميته‌اي براي ايجاد اصلاحات در قانون اساسي و افزايش 15 درصدي حقوق کارمندان و بازنشستگان خبر داد. اما معترضان در واکنش به این تصميم، اين افزايش حقوق را دير و ميزان آن را کم خواندند.

- ۹ فوریه
نهم فوریه با اعلام اعتصاب عمومی چندین اتحادیهٔ کارگری، حدود ۲۰ هزار نفر دست از کار کشیدند. خواسته‌های بعضی کارگران اقتصادی بود، اما برخی دیگر خواستار سرنگونی مبارک بودند.
درگیری در وادی‌الجدید
درگیری شدید در وادی‌الجدید بین معترضین و پلیس که از هشتم فوریه آغاز شده بود، در این روز ادامه یافت و دست‌کم سه کشته به جا گذاشت.
معترضان به ساختمان‌های رسمی از جمله ایستگاه‌های پلیس و ساختمان حزب حاکم حمله کرده و پلیس هم به سوی آن‌ها آتش گشود.
این اولین برخورد جدی معترضان و پلیس از روز ۲۸ ژانویه بود .. پلیس از آن تاریخ از شهرها خارج شده و کنترل آن‌ها را به ارتش سپرده بود.

- ۱۰ فوریه
معترضان مانند روزهای پیشین در میدان التحریر به تظاهرات خود ادامه دادند، آنان در مقابل ساختمان پارلمان نیز تجمعاتی داشتند. کارگران و پرسنل کارخانجات، کارمندان صنعت گردشگری و کارکنان سامانه‌های ترابری مصر نیز در این روز همگی در اعتصاب بودند.
حدود سه هزار نفر از وکلای عضو اتحادیه وکیلان مصر نیز روز دهم فوریه در قاهره تظاهرات کردند.
همچنین حدود هزار نفر از پزشکان مصری با پوشیدن کفن در حمایت از مردم مصر و معترضین به میدان التحریر آمدند و با کف زدن و اعلام مخالفت به جمع اعتراض کنندگان پیوستند.

شایعهٔ استعفای مبارک
احمد محمد شفیق نخست وزیر جدید مصر طی مصاحبه ای گفت احتمال دارد مبارک همان شب از قدرت کنار برود، و ممکن است این کناره گیری را امشب در سخنرانی خود به عموم مردم اعلام کند.
 

حسني مبارك

حسنی مبارک در سخنرانی تلویزیونی که از ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه شب به وقت قاهره آغاز کرد، گفت که فعلاً پست خود را ترک نخواهد کرد، و قصد استعفا ندارد.
وی اعلام کرد در سمت خود باقی خواهد ماند تا شرایط را برای انتقال صلح‌آمیز قدرت آماده کند، اما راه‌هایی برای حل بحران از جمله اصلاح ۶ اصل قانون اساسی و ابطال یک اصل آن را اعلام کرد.
حسنی مبارک مانند سخنرانی های قبلی، دوباره قول داد در انتخابات ریاست جمهوری که در ماه سپتامبر 2011 انجام می شود، حضور نیابد .. او همچنین بخش زیادی از مسئولیت های خود را به عمر سلیمان واگذار کرد.
مبارک در این سخنرانی، کشته شدگان اعتراضات در مصر را شهید خطاب کرد. مبارک خود را یک میهن پرست خواند و گفت که در دوران مسئولیت‌هایش به خاطر مصر فداکاری های زیادی انجام داده است.

معترضان متحصن در میدان التحریر که تا قبل از سخنرانی مبارک، شادمان منتظر اعلام استعفای او بودند؛ خشمگین شده و علیه او شعار دادند. هزاران معترض خشمگین نیز به سوی ساختمان تلویزیون دولتی حرکت کردند.

- ۱۱ فوریه

حسني مبارك

در یازدهم فوریه، حسنی مبارک، پس از اینکه در شب قبل بخش اعظم قدرتش را به عمر سلیمان واگذاشت، خود، جمعه به پناهگاهش در سینا در شرم‌الشیخ (در دریای سرخ، ۲۵۰مایلی قاهره) رسید.

در یازدهم فوریه ده‌ها هزار نفر از مردم مصر مانند روزهای گذشته در میدان التحریر تجمع کرده و با سر دادن شعارهای ضد دولتی خواهان برکناری حسنی مبارک شدند.
پس از سخنرانی حسنی مبارک مردم نسبت به روزهای قبل خشمگین تر بوده و خواهان برچیده شدن کل حاکمیت مصر شدند. گروهی از مردم نیز با تجمع مقابل ساختمان رادیو و تلویزیون مصر، در برابر این ساختمان دولتی شعارهایی علیه مبارک سر دادند. همچنین دسته‌های مختلف مردم نیز با تجمع مقابل کاخ حسنی مبارک (کاخ العابدین) شعارهایی را ضد او سر دادند.
پس از پایان نماز جمعه، معترضان دوباره به تظاهرات ادامه داده و خواستار سرنگونی کامل رژیم مبارک شدند.
سرانجام در یازدهم فوریه (بیست‌ودوم بهمن) عمر سلیمان اعلام کرد که حسنی مبارک پس از سی سال از مقام ریاست جمهوری استعفا کرد، و هم‌اکنون قدرت در دست ارتش مصر است.

- 13 فوریه
دو روز پس از استعفای مبارک، در روز سیزدهم فوریه 2011 دولت موقت اعلام کرد تا شش ماه دیگر و برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در قدرت خواهند ماند. شورای نظامی حاکم نیز مجلس را منحل کرد.

- ۳ مارس
احمد شفیق، نخست‌وزیر دولت موقت مصر از سمت خود استعفا کرد؛ پس از آن شورای عالی نیروهای مسلح عصام شرف، وزیر حمل و نقل سابق را به عنوان نخست‌وزیر مصر تعیین کرد.
احمد شفیق به‌دنبال درخواست انقلابیون این کشور برای حذف شخصیت‌های وابسته به نظام حسنی مبارک، و تشکیل دولت انتقالی تکنوکرات از مقام خود کناره گرفت.
شورای عالی نیروهای مسلح مصر در پیامی اعلام کرد که استعفای احمد شفیق را که در روزهای آخر حسنی مبارک او را به این سمت انتخاب کرد، پذیرفته است.

- ۲۱ مارس رای گیری درباره تعدیل قانون اساسی
۷۷ درصد از رای ‌دهندگان مصری از ایجاد تعدیلاتی در قانون اساسی بطور قاطع حمایت کردند.
مهم‌ترین این تعدیلات عبارتند از: کاهش دوره ریاست‌جمهوری از شش سال به چهار سال، و محدود کردن هر فرد به دو دوره، ملزم کردن رییس‌جمهوری به انتخاب یک معاون طی ۳۰ روز پس از انتخابات، و اعمال شرایط جدید برای نامزدهای ریاست‌جمهوری، از جمله این که حداقل سن آنها باید ۴۰ سال باشد، و همسر غیرمصری نداشته باشند.
دو گروه سیاسی اصلی مصر، حزب دمکراتیک ملی وابسته به حسنی مبارک و اخوان‌المسلمین از این تعدیلات حمایت کردند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها