چرا نبرد دیرالزور سرنوشت‌ساز است؟

چرا نبرد دیرالزور سرنوشت‌ساز است؟
شنبه 17 خرداد 1393 - 23:16

دیرالزور به لحاظ وسعت، وجود منابع کشف شده نفت وگاز و موقعیت جغرافیایی، استانی استرتژیک در سوریه به شمار می رود و از اهمیت به سزایی برای گروه‌های تروریستی برخوردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، اخبار مربوط به کشتار میان تشکیلات تروریستی داعش و جبهه النصره در دیرالزور سوریه تقریبا از آنتن رسانه ها و تلویزیون های ماهواره ای مخالف دولت سوریه غایب است و به جای آن شعارهای پر زرق و برقی که دروغ بودن آن بعد از گذشت 40 ماه از شروع بحران سوریه عیان شده است، در برنامه ها موج می زند.

تمام آن چه که این رسانه ها بر آن تمرکز کرده اند، بمباران مناطقی است که تروریست ها در آن حضور دارند و بافتن قصه هایی با عناوین دراماتیک درباره آثار این حملات؛ اما فراموش می کنند که ارتش سوریه در حال جنگ با دهها هزار فرد مسلح است که بر اساس برخی آمارها گروه های مسلح از بیش از 80 کشور به سوریه رفته اند.

رسانه های عربی هم از جنایات و کشتارهایی که گروه های به اصطلاح "جهادی" علیه یکدیگر و مردم سوریه در دیرالزور و رقه و حسکه به راه می اندازند، چشم بسته اند.

بعد از چند ماه از آغاز جنگ قدرت میان داعش و دشمنانش هزاران تروریست از میان این گروه ها به علاوه هزاران شهروند سوری بی گناه کشته و هزاران نفر نیز مخصوصا در دیرالزور از خانه های خود آواره شده اند.

این ها درحالی است که دو گروه متخاصم تا همین دیروز به یک تشکیلات (القاعده) و به یک سرکرده (ایمن الظواهری) وابسته بودند ولی امروز درگیر جنگی هستند که زشت ترین جنایات در آن رخ می دهد.

دیرالزور مرکز درگیری ها
بعد از اختلاف عقیده میان داعش با سرکردگی ابوبکر بغدادی و جبهه النصره با سرکردگی الجولانی که ایمن الظواهری او را به البغدادی ترجیح داد، نگاهها به سمت جنگ قدرت میان دو طرف برای برتری جستن بر دیگری در شرق سوریه و به خصوص دیرالزور معطوف شد.

معرفی استان دیرالزور:
استان دیرالزور یکی از وسیع ترین استانهای سوریه به شمار می آید و بزرگ ترین استان بعد از حمص است که مساحت آن به بیش از 33 هزار کیلومتر مربع می رسد و حدود 18 درصد از مساحت کشور سوریه را به خود اختصاص داده است.

دیرالزور در دشتی حاصلخیز که توسط بیابان احاطه شده قرار دارد و مشرف به رود فرات است که این رود دیرالزور را به دو بخش تقسیم می کند. سمت چپ که امتداد بادیه شام است و شهر نیز بر کرانه آن قرار دارد و سمت راست نیز امتداد بادیه جزیره السوریه است.

جزایر رودخانه ای که به نام "حوائج" معروفند در مجرای رود به طور پراکنده وجود دارند و دیرالزور در مسافت 450 کیلومتری شمال شرق دمشق و 350 کیلومتری جنوب غرب حلب قرار دارد.

در دهه هشتاد در این استان مقادیر زیادی منابع نفت و گاز کشف شد و بزرگ ترین میدان نفتی نزدیک به دیرالزور حقل الیتیم در فاصله 6 کیلومتری از مرکز استان قرار دارد.

خصوصیات منحصر به فرد این استان علاوه بر واقع شدن در مجاورت مرزهای عراق موجب شده مقصد مناسبی برای گروه های موسوم به جهادی و به خصوص عناصر بیگانه ای که از طریق مرزهای ترکیه و عراق وارد سوریه می شوند، شناخته شود و جنگ بر سر نفت و راههای حیاتی و امدادی موجود در استان، دو طرف متخاصم (داعش و النصره) را ترغیب کرده که هزاران تن از عناصر خود را روانه استان کنند.

اهداف داعش در دیرالزور

داعش تحقق اهداف زیر را با به دست گرفتن کنترل دیرالزور برای خود متصور است:

هدف داعش از تلاش برای به دست گرفتن کنترل دیرالزور و درگیری با النصره دراین منطقه، تامین امنیت راههای امدادی به سوی رقه و جلوگیری از محاصره آن توسط جبهه النصره، متصل کردن مناطق تحت نفوذش در شرق سوریه و غرب عراق، وارد کردن ضربه کاری به جبهه النصره در شرق سوریه و تسلطه بر میادین نفتی و مراکز تولید نفت و نیز دشت های کشاورزی نزدیک به نهر فرات است.

النصره در دیرالزور به دنبال چیست؟

و اما مهم ترین اهداف جبهه النصره برای به دست گرفتن کنترل دیرالزور، تسلط بر میادین نفتی و گذرگاه بوکمال در مرز با عراق، جلوگیری از سیطره داعش بر مقرهای خود در دیرالزور مانند الشحیل و المیادین و در نتیجه جلوگیری از اتصال مناطق تحت کنترل داعش همچون رقه و دیرالزور در شرق سوریه با غرب عراق است.

اخبار رسیده از دیرالزور نشان می دهد که اکثر مناطق تحت سیطره تروریست ها تقریبا خالی از سکنه شده و جنگ خونین میان داعش و دشمنانش در ریف شرقی و غربی ادامه دارد و تاکنون خسارت های هنگفتی به جان و مال مردم وارد آمده است.

منابع نزدیک به مخالفان از سرقت برنامه ریزی شده تروریست ها از میادین نفتی و آثار باستانی دیرالزور و قاچاق آن به خارج خبر می دهند. همچنین تا کنون چندین مورد مرگ به دلیل وضع بهداشتی نامناسب و سوء تغذیه ای که بعد از سوزاندن محصولات زراعی توسط تروریست ها رخ داد، گزارش شده است.

در تصاویری که در شبکه های ارتباط اجتماعی منتشر شده، چه در صفحات مربوط به مدافعان النصره و چه حامیان داعش، یک چیز جلب نظر می کند و آن موج تکذیب ها میان دو طرف تحت شعارهای به اصطلاح اسلامی است به عنوان مثال به محض این که گروه موسوم به مجلس شورای مجاهدین سیطره خود بر شهرک الطالعه در دیرالزور شرقی را اعلام کرد داعش بلافاصله آن را به طور کامل تکذیب کرد.

اما خطرناک تر از این ها افتخار کردن دو طرف در لکه دار کردن شخصیت ها و مقدسات اسلامی است که شامل شخصیت های برجسته تاریخی و مورد توافق همه مسلمانان می شود و این موضوعی است که با توجه به تفکر تکفیری به نظر برخی عجیب نمی آید و این دو گروه یعنی داعش و النصره که تحت عنوان جنگ های ارتداد، خوارج ، بیداری و غیره می جنگند از پیروان همین تفکر هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها