واكنش تند مبلغ سعودي به سخنان خطيب عيد در تهران

واكنش تند مبلغ سعودي به سخنان خطيب عيد در تهران
چهارشنبه 23 مهر 1393 - 17:28

بخشهایی از سخنان آیت الله "محمد موحدی كرمانی" خطیب نماز عید سعید قربان در تهران، با واكنش تند یكی از مبلغان سعودی همراه شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبكه العالم، آیت الله موحدی كرمانی در خطبه نماز عید سعید قربان گفته بود: "امروز حج و بیت‌الله الحرام اسیر دست وهابیون است كه نمی‌گذارند به خوبی از آن استفاده شود" .. "اگر از حج بهره كافی را بگیریم و مسلمین بیدار شده و دشمن و راه‌های مقابله با آن را بشناسند، این امت هیچگاه طعم ذلت را نخواهد چشید".

اما سخنان خطیب نماز عید سعید قربان در تهران، با واكنش تندی از سوی یكی از شیوخ و مبلغان سعودی همراه شد.

"خالد الشایع" كه پاسخ قانع كننده‌ای برای سخنان آیت الله موحدی كرمانی نداشت؛ اتهاماتی ناروا علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر محدود بودن اقلیتها مطرح كرد؛ و در اظهاراتی عجیب برخی وقایع تاریخی - مانند حمله قرمطیان به مكه - را به ایران نسبت داد!

خالد الشایع در مصاحبه با سایت عربی شبكه "سی ان ان" مدعی شد: "عقلای قوم، در خصوص رد این ادعاها به خاطر تضاد آن با واقعیت اجماع نظر دارند"(!)

وی در این باره توضیح نداد که منظور از "عقلای قوم" چه کسانی است؟

الشایع ادامه داد: "مسلمانانی كه به حرمین شریفین مشرف شده اند، یا آن را از طریق رسانه‌های گروهی مشاهده كرده اند؛ از نظارت و توسعه حرمین شریفین توسط دولت سعودی آگاهی یافته اند."

اظهارات الشایع بیانگر طرز تفكر و بینش مبلغان و مسؤولان سعودی است كه فقط به پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها اهمیت می دهند، و مسائل معنوی و اهداف اصلی كنگره عظیم حج را به دلیل تعارض با تفكراتشان، كنار گذاشته‌اند.

الشایع همچنین ادعا كرد كه عربستان هیچ مسلمانی را مجبور نمی كند كه در عبادت یا مناسك حج، از مذهب خاصی پیروی كند.

این درحالی است كه فعالیت مبلغان وهابی و سعودی در جریان موسم حج كاملا مشخص است، و به عنوان مثال این مبلغان به صورت فعالانه در تلاشند تا حجاج كشورهای مختلف را به دام افكار انحرافی خود بیندازند، و یا بین حجاج كتابهای مختلف تبلیغاتی توزیع كنند. آنها به بهانه "ممنوعیت تبلیغ"، از ورود کوچکترین بروشور حاوی اطلاعات دینی از مذاهب اسلامی به همراه زائر به عربستان جلوگیری می کنند؛ اما انبوهی از کتب، نشریات، پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی افکار سردمداران وهابیت، از همان لحظه ورود به این کشور و در سالن های فرودگاه جده و مدینه، مسلمانان کشورهای مختلف را در معرض بمباران تبلیغاتی افکار مسموم ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب قرار می دهد.

از سوی دیگر، درحالی كه عربستان سعودی این روزها در محافل بین المللی به عنوان یكی از حامیان اصلی تروریسم در دنیا شناخته می‌شود و شمار قابل توجهی از اعضای گروه های تروریستی در دنیا، تبعه عربستان سعودی هستند؛ خالد الشایع به خطیب نماز عید قربان در تهران توصیه كرد: "بهتر بود كه از این مناسبت كریم عید سعید قربان، برای دعوت به جلوگیری از خونریزی در عالم اسلامی بهره می برد."

"احمد المزید" استاد مطالعات عالی اسلامی دانشگاه ملك سعود شهر ریاض هم مدعی شد كه عربستان به حجاج اجازه می‌دهد كه مناسك خود را براساس مذاهبشان ادا كنند؛ این درحالی است كه سعودی‌ها همواره به صورت آشكار سعی می كنند از زیارت اماكن مقدس توسط حجاج و همچنین برگزاری مراسمی مانند برائت از مشركین در جریان مراسم حج جلوگیری كنند؛ و به شدت مراقب هستند تا حجاج كشورهای مختلف هیچگونه شعاری علیه استكبار جهانی و صهیونیسم به زبان نیاورند.

المزید در مصاحبه با سی ان ان، به حضور سالانه بزرگترین شبكه‌های رسانه‌ای جهانی در مراسم حج اشاره كرد و آن را دستاورد و "مدیریت خوب" این مراسم دانست!

المزید ادعا كرد: "عربستان از سه قرن پیش مسؤولیت خدمت به حرمین شریفین را بر دوش گرفته است، كه دوره به دوره تكامل و پیشرفت كرده تا اینكه در دوران معاصر به اوج خود رسیده است، چرا كه در دوره عبدالله بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین شاهد بزرگترین توسعه حرمین شریفین در تاریخ آنها هستیم."

سخن پراكنی‌های این استاد سعودی درباره طرح‌های توسعه و عمرانی درحالی است كه با توجه به افزایش سالانه تعداد حجاج، اجرای اینگونه طرحها كمترین كاری است كه از سعودیها انتظار می رود؛ پروژه‌هایی كه در مقایسه با درآمدهای بسیار هنگفت و میلیاردی عربستان از موسم حج، چندان هم به چشم نمی‌آیند؛ و بیشتر به طرح‌هایی تجملاتی و ظاهری شباهت دارند كه هدف اصلی از آنها طبق گزارشهای متعدد رسانه‌ای، تخریب آثار تاریخی اسلامی است.

پربیننده ترین خبرها