نشست وزرای خارجه عرب تا اطلاع بعدی برگزار نمی‌شود

نشست وزرای خارجه عرب تا اطلاع بعدی برگزار نمی‌شود
يکشنبه 18 آبان 1393 - 21:31

نشست وزرای امورخارجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که قرار بود فردا دوشنبه در دوحه پایتخت قطر برگزار شود، تا زمان نامشخص به تعویق افتاد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بر اساس برنامه از پیش تعیین شده قرار بود یکصد و سی و سومین نشست وزاری امور خارجه اتحادیه عرب فردا پیش از آغاز نشست سران در قطر پایتخت دوحه برگزار شود.

قرار است نشست سران عرب دسامبر 2014 در قطر برگزار شود.

وزیر امور خارجه و امیر کویت در چند روز گذشته به عربستان، عمان، امارات، قطر و بحرین سفر کردند و گفته می شود هدف از این سفرها پایان دادن به اختلافات میان عربستان، امارات و بحرین با قطر بود.

عربستان ، امارات و بحرین مارس 2014 سفرای خود را از دوحه فراخواندند، زیرا قطر به توافقنامه ریاض پایبند نبود و به دخالت در امور کشورهای منطقه و بی ثباتی منطقه متهم شده بود. سرانجام کویت با میانجیگری خود توانست رأی موافق این چهار کشور را برای اجرای توافقنامه مذکور جلب کند.

موضوع توافقنامه ریاض که روز 23 نوامبر 2013 امضاء شد، مبنی بر عدم مداخله قطر در امور دیگر کشورها و متوقف کردن حمایت مالی و سیاسی خود از گروه هایی مانند اخوان المسلمین است.

ناظران معتقدند که هدف از تعویق نشست وزرای امور خارجه عرب فرصت دادن به کویت برای حل اختلافات عربستان، امارات و بحرین با قطر است.

در همین حال انصراف امارات و بحرین از مشارکت در مسابقات بین المللی هندبال که ژانویه 2015 در دوحه برگزار خواهد شد، نشان می دهد که کویت برای حل اختلافات چهار کشور حاشیه خلیج فارس راه سختی در پیش دارد.

یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان در مصاحبه با روزنامه عربستانی الشرق الاوسط گفت: نشست سران عرب براساس توافقات گذشته باید در زمان معین خود در قطر برگزار شود. اختلافات تنها با دیدار و گفتگو حل می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها