مغرب، الجزایر را به "جاسوسی بزرگ" متهم کرد

مغرب، الجزایر را به
شنبه 22 آذر 1393 - 20:14

کشور مغرب، الجزایر را به اجرای بزرگترین عملیات جاسوسی علیه دیپلماتها و سازمان اطلاعات خود و افشای اسناد حساس درباره برنامه‌های مغرب درخصوص صحرای غربی متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کشور مغرب، همسایه خود الجزایر را متهم کرد که در پس پرده عملیات جاسوسی بزرگ علیه وزارت خارجه الجزایر، سازمان اطلاعات و افشای اسناد حساس درباره برنامه های مغرب در صحرای غربی است. این اتهام ها باعث تشدید بحرانی خواهد شد که از مدتها پیش در روابط  بین دو طرف آغاز شده است.

به نوشته روزنامه اینترنتی رأی الیوم، یک کاربر به اسم کولمن در شبکه اجتماعی توییتر، نسبت به انتشار اسناد سازمان اطلاعات و وزارت خارجه مغرب درباره برنامه های مغرب درخصوص پرونده منطقه صحرای غربی اقدام کرده و از حمایت مالی مغرب از مقالاتی در مطبوعات بزرگ بین المللی سخن می گوید که از طرح وحدتگرا در منطقه صحرا دفاع می کنند.

این صفحه توییتر تصاویر امیل ها با امضای مغربی ها و دیپلماتکی آمریکایی و روزنامه نگارانی فرانسوی را منتشر کرد که به "لابی های دفاع" (از طرح وحدتگرای صحرا) مشهور است.

کولمن اسنادی را افشا کرده است که تحرکات مغرب در سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای محاصره جبهه پولیساریو را برملا می کند. این جبهه خواهان حاکمیت بر صحرای غربی است. کولمن درباره هویت خود فقط ابراز داشته که با مردم صحرا در درگیری صحرای غربی همدردی می کند.

مطبوعات بین المللی مقالاتی را درباره آنچه آن را "ویکی لیکس مغربی" خواندند، منتشر کرده اند، اما مطبوعات مغرب با احتیاط به این مسئله پرداخته اند، زیرا پرونده متعلق به صحرای غربی است که خطوط قرمزی درباره آن در مغرب وجود دارد.

اکنون دو ماه از انتشار این اسناد در توییتر می گذرد و بعد از مطرح شدن شایعات و فرضیه هایی درباره طرف هایی که در پس پرده عملیات جاسوسی هستند، دولت مغرب برای اولین بار به افشای اسناد اذعان کرد و مصطفی الخلفی از اعتبار اسناد منتشر شده در توییتر سخن گفت و انگشت اتهام را به سمت الجزایر نشانه گرفت.

الجزایر تاکنون به اتهام های مغرب درخصوص جاسوسی پاسخ نداده و در این امر تأمل کرده است، زیرا به طور معمول با قدرت به مغرب پاسخ می دهد.

ناظران نبرد دیپلماتیک جدیدی بین مغرب و الجزایر را پیش بینی می کنند که بر بحران اوضاع خواهد افزود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها